آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین

در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامعی در مورد ارز دیجیتال لایت کوین ارائه شود

ارز دیجیتال لایت کوین Litecoin چیست؟

ارز Litecoin (لایت کوین) با نماد اختصاری LTC یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست که با ارزش بازار حدود 7.2 میلیارد دلار، در رتبه 21 بازار قرار داره و سهم 0.39 درصدی از کل بازار رو در اختیار داره. لایت کوین (LTC) یک ارز دیجیتال هست که در سال 2011، دو سال پس از بیت کوین، توسط یک مهندس سابق گوگل به نام چارلی لی تأسیس شد. مثل بیت کوین، لایت کوین بر اساس یک شبکه پرداخت جهانی منبع باز هست که توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمیشه. لایت کوین از جنبه‌هایی مانند نرخ تولید بلوک سریع‌تر و استفاده از Scrypt به عنوان طرح اثبات کار (PoW) با بیت‌کوین متفاوت هست.

ارز LTC یکی از اولین آلت کوین‌هاست که از کد منبع باز اصلی بیت‌کوین مشتق شده. در ابتدا رقیب قدرتمندی برای بیت کوین بود. با این حال، از اونجایی که بازار ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر با عرضه‌های جدید بسیار اشباع‌تر و رقابتی‌تر شده، محبوبیت لایت کوین تا حدودی کاهش یافته. ارز لایت کوین همیشه به عنوان واکنشی به بیت کوین در نظر گرفته شده. در واقع، زمانی که لی اولین بار لایت کوین رو در یک فروم محبوب بیت کوین اعلام کرد، اون رو «نسخه لایت بیت کوین» نامید. به همین دلیل، لایت کوین بسیاری از ویژگی‌های مشابه بیت کوین رو داره، در حالی که برخی از جنبه‌های دیگه رو که تیم توسعه احساس می‌کردن، می‌تونست بهبود ببخشه، تطبیق و تغییر بده. مثل سایر ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز، لایت کوین توسط دولتی صادر نمیشه، که از نظر تاریخی تنها نهادی بوده که جامعه برای انتشار پول به اون اعتماد داره. لایت‌کوین‌ها به‌جای اینکه توسط بانک مرکزی تنظیم بشن و در دفتر حکاکی و چاپ منتشر بشن، توسط یک رویه ارز دیجیتال پیچیده به نام استخراج ایجاد میشن که شامل پردازش فهرستی از تراکنش‌های لایت‌کوین هست.

ارز دیجیتال لایت کوین
ویژگی های خاص ارز Litecoin

همونطور که در ابتدای مقاله نیز گفتیم، با گسترش بازار کریپتوکارنسی ارزهای دیجیتال زیادی به وجود اومدن و هر کدوم به دلیل داشتن ویژگی های خاص خودشون، محبوبیت زیادی به دست اوردن. ارز دیجیتال لایت کوین نیز ویژگی های زیادی داره و به همین منظور ما در این قسمت از مقاله ارز دیجیتال لایت کوین چیست؟ اطلاعاتی در مورد ویژگی های ارز دیجیتال لایت کوین برای شما ارائه می کنیم.

1- استخراج ارز دیجیتال با نرخی که برای ماینرها ارزشمند هست، نیازمند حجم عظیمی از قدرت پردازشی هست که از سخت افزار تخصصی برخورداره. واحد پردازش مرکزی (CPU) در اکثر رایانه‌های شخصی برای استخراج بیشتر ارزهای دیجیتال به اندازه کافی سریع نیست. با این حال، لایت کوین رو می‌توان از اکثر ارزهای دیجیتال دیگر متمایز کرد، زیرا می‌توان ارز لایت کوین رو با رایانه‌های شخصی استخراج کرد. با این حال، هرچه ظرفیت ماشین برای استخراج بیشتر باشه، شانس بیشتری برای کسب درآمد با ارزش برای یک ماینر وجود داره.

2- هر ارزی، حتی دلار آمریکا یا شمش طلا فقط به اندازه ای ارزشمند هست که جامعه فکر می کنه. اگه فدرال رزرو شروع به گردش بیش از حد اسکناس کنه، ارزش دلار در کوتاه مدت کاهش می یابد. این پدیده فراتر از ارز هست. هر کالا یا خدماتی هر چه آسون تر و ارزون تر در دسترس باشه، ارزش کمتری پیدا می کنه.

3- سازندگان لایت کوین از همان ابتدا متوجه شدن که برای یک ارز جدید شهرت در بازار دشوار هست. اما با محدود کردن تعداد لایت کوین‌های در گردش، بنیان‌گذاران حداقل می‌تونن ترس مردم از تولید بیش از حد رو کاهش بدن.

اهداف لایت کوین

ارز دیجیتال لایت کوین، مثل همه ارزهای مجازی، نوعی پول دیجیتال هست که هم افراد و هم موسسات می تونن از لایت کوین برای خرید و فروش و انتقال وجه بین حساب ها استفاده کنن. شرکت‌کنندگان می‌تونن بدون استفاده از واسطه‌ای مانند بانک، شرکت کارت اعتباری یا خدمات پردازش پرداخت، با لایت کوین تراکنش انجام بدن.

کاربرد های ارز Litecoin

برخی از کاربرد های ارز لایت کوین می پردازیم.

1- پی پال و سایر موسسات بزرگ ممکنه لایت کوین رو به عنوان زیرساختی برای پردازش / تراکنش های پرداخت قبول کنن.

2- در بلندمدت، دلار به سطل زباله میره. فروشگاه ها پول نقد نمی پذیرن و به زودی بانک ها نیز این کار رو نخواهند کرد. موجودی بانک شما بر اساس رمزارز در بک‌اند خواهد بود.

3- لایت کوین به سمت پشتیبان‌های اصلی حرکت می‌کنه که در ابتدا ایجاد شدن. حال این سطوح برای نگهداری بسیار مهم هستن و در صورت وجود، سرنوشت بعدی لایت کوین رو تعیین خواهند کرد. در این مورد، زمانی که لایت کوین موفق میشه حمایت‌ها رو حفظ کنه و در بالا تثبیت بشه، تا با روند صعودی افزایش یابه. لایت کوین در منطقه تثبیت صعودی بسته خواهد شد و زمانی که به بالای این خط نزدیک شد، به روند صعودی ادامه خواهد داد.

تفاوت Litecoin با (BTC vs LTC) Bitcoin:

1- مهم ترین تمایز بین لایت کوین و بیت کوین، الگوریتم های رمزنگاری متفاوتی هست که هر کدوم از اونها استفاده می کنن. بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می کنه، در حالی که لایت کوین از الگوریتم جدیدتری به نام Scrypt استفاده می کنه.

2- لایت کوین در مقایسه با بیت کوین مزایای ذاتی داره. این با هدف اولویت بندی سرعت تراکنش تاسیس شد و این دلیل اصلی محبوبیت اون هست. میانگین زمان تایید تراکنش شبکه بیت کوین در حال حاضر کمتر از 9 دقیقه برای هر تراکنش هست، در حالی که لایت کوین تقریباً 2.5 دقیقه هست. شبکه لایت کوین به دلیل زمان کوتاه‌تر تولید بلوک می‌تونه تراکنش‌های بیشتری رو انجام بده.

3- Bitcoin دارای ارزش بازار به طور قابل توجه بیشتری از Litecoin هست. تا 31 آگوست 2021، ارزش کل بیت کوین های در گردش حدود 1 تریلیون دلار بود، در حالی که ارزش بازار لایت کوین حدود 11.9 میلیارد دلار بود. ارزش بازار لایت کوین هنوز از سایر ارزهای دیجیتال کمتر هست.

• هر دو بیت کوین و لایت کوین دارای منابع ثابت هستن. با این حال، عرضه بیت کوین تنها به 21 میلیون سکه محدود شده، در حالی که کل عرضه ثابت لایت کوین 84 میلیون سکه هست.

مقایسه بیت کوین و لایت کوین
مزایا و معایب ار لایت کوین LTC

در این پارت از مقاله ارز دیجیتال Litecoin چیست؟ ارز لایت کوین نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال دارای مزایا و معایبی هست که به بررسی مزایا و معایب ارز LCT می پردازیم که جزو مهم ترین فاکتورهای مطالعات ارزها هستن.

مزایای ارز دیجیتال LTC:

1- قابلیت انتقال وجوه به صورت بین‌المللی بدون نیاز به روند نقل و انتقالات پرهزینه سنتی، که انجام اون برای دورترین نقاط هم تنها چند دقیقه زمان می‌بره.

2- ایجاد کیف پول لایت‌کوین و پذیرش وجوه از طریق اون آسون هست. فقط کافیه برنامه اون رو نصب کنین و کلید خصوصی خودتون رو در مکانی امن (نه در لپ‌تاپ یا تلفن همراهتون) ذخیره کنین.

3- زمانی که صحبت از کنترل حجم بالای تراکنش‌هاست، لایت‌کوین در این زمینه به خوبی عمل می‌کنه. لایت‌کوین برای کاربرانی که به تائیدهای فوری و هزینه تراکنش‌های کم‌نیاز دارند، بسیار مناسب هست.

4- لایت کوین از الگوریتمی استفاده می‌کنه که با استفاده از این نوع فناوری، قادر هست 4 برابر شبکه بیت کوین در سال کوین تولید کنه.

5- طراحی غیرمتمرکز اون باعث شده تا بدون داشتن مسائل ناشی از مسافت (که سرورها یا ISP با اون رو به رو هستن)، به سراسر جهان دسترسی پیدا کنه.

6- شما می‌تونین با خرید ماینر برای خودتون، از این شبکه پشتیبانی کرده و دسترسی محلیتون رو افزایش بدین.

معایب ارز دیجیتال LTC:

1- فرآیند ماینینگ نیازمند صرف انرژی بالا هست.

2- لایت‌کوین به اندازه ارزهای دیجیتال دیگه ای مثل بیت کوین و یا ارزهای فیات موردپذیرش قرار نگرفته.

3- تخمین ارزش آتی اون ‌یک چالش هست و ممکنه در صورت کاهش ارزش اون مجبور باشین، سراغ ارز دیگه ای برید.

4- برای حفظ امنیت کوین خود نیاز به دانش فنی دارین.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین