آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال

انواع کیف پول ارز دیجیتال
آشنایی با انواع کیف پول ارز دیجیتال​

نواع مختلفی از کیف پول وجود دارد که به روش‌های متفاوتی، دسترسی به ارز دیجیتال شما را فراهم می‌کنند. یک دسته‌بندی کلی وجود دارد که والت‌ها را به دو دسته کیف پول گرم (Hot Wallet) و کیف پول سرد (Cold Wallet) تقسیم می‌کند. تفاوت اصلی این دو دسته در این است که کیف پول‌‌های گرم معمولا اتصال همیشگی به اینترنت دارند، اما کیف پول‌های سرد را فقط وقتی بخواهیم از آن استفاده کنیم به اینترنت متصل می‌کنیم.

استفاده از هات والت‌ها بسیار راحت‌تر است و برای استفاده روزانه و اتصال به پلتفرم‌های دیفای مناسب‌تر هستند، اما این دسته از کیف پول‌ها امنیت کمتری نیز دارند و بیشتر مستعد هک شدن هستند. در نقطه مقابل کلد والت‌ها را داریم که تا حد زیادی از خطر هک مصون هستند و برای نگهداری بلندمدت رمزارزها یا همان هولد کردن مناسب هستند.کلد والت‌ها بیشتر جنبه فیزیکی دارند و شاید این نزدیک‌ترین چیز به تجربه حس مالکیت داشتن بر رمزارزها باشد.

کیف پول ارز دیجیتال
انواع کیف پول ارز دیجیتال عبارت است از :

1- کیف پول موبایلی

این نوع کیف‌پول‌ها از طریق برنامه‌ای روی تلفن شما اجرا می‌شوند و می‌توانید در هرجایی از آنها استفاده کنید. در این والت‌ها کلیدهای خصوصی به صورت رمزنگاری‌شده روی موبایل شما ذخیره می‌شوند.

2- کیف پول دسکتاپ

کیف‌پول‌ دسکتاپ نرم‌افزاری است که روی رایانه یا لپ‌تاپ نصب می‌شود. پس برای دسترسی به ارز دیجیتالتان باید به رایانه خود دسترسی داشته باشید. در این کیف پول‌ها کلید خصوصی در کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما ذخیره می‌شود. امنیت این کیف پول‌ها خوب است، فقط باید مواظب باشد که رایانه شما هک یا ویروسی نشود و کیف پول خود را فقط به برنامه‌های معتبر متصل کنید.

3- کیف پول تحت وب یا آنلاین

امکان استفاده از این نوع کیف‌پول‌ها از طریق انواع دستگا‌ه‌ها و از هر مکانی وجود دارد. برخی از وب والت‌ها حضانتی هستند،‌ یعنی شما وارد یک سایت شده و از خدمات کیف پول آن استفاده می‌کنید. برخی دیگر از کیف پول‌های آنلاین غیرحضانتی هستند و به صورت افزونه‌هایی روی مرورگرهای مختلف مثل بریو (Brave)، سافاری (Safari) و گوگل کروم (Google Chrome) نصب می‌شوند.

با توجه به ماهیت سیستم مورد استفاده می‌توان گفت در کیف پول‌های گرم،‌ دسکتاپ والت‌ها امنیت بیشتر و کیف پول‌های تحت وب امنیت کمتری دارند.

4- کیف پول کاغذی یا Paper Wallet

در پیپر والت‌ها کلید خصوصی و عمومی روی یک کاغذ چاپ می‌شود. از نظر امنیت شبکه این کیف پول‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارند. اما ماهیت کاغذ آسیب‌پذیر است و همچنین یک شخص به راحتی می‌تواند کلید خصوصی شما را ببیند. به جز موارد خاص مثل هدیه دادن،‌ استفاده از کیف پول‌های کاغذی را توصیه نمی‌کنیم.

5- کیف پول سخت‌افزاری

در یک کیف پول سخت‌افزاری همانطور که اسمش نشان می دهد، کلید خصوصی روی یک سخت‌افزار (معمولا شبیه به یک فلش USB) نگهداری می‌شود. این دستگاه در حقیقت نگهدارنده کلید‌های خصوصی شما در محیطی ایمن و و به صورت آفلاین است. با این حال باید نرم‌افزارهایی را بر روی دستگاه مورد استفاده خود (موبایل یا کامپیوتر) نصب کنید تا بتوانید از این نوع والت استفاده کنید. تمام کیف پول‌های قبلی رایگان هستند،‌ اما برای تهیه یک کیف پول سخت‌افزاری باید هزینه کرد. این هزینه با توجه به مدل والت در بازه ۶۰ تا ۲۵۰ دلار قرار دارد.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
انواع کیف پول ارز دیجیتال