آشنایی با بیت کوین

بیت کوین چیست؟
بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک واحد پول دیجیتال رمزنگاری شده است، که این امکان را فراهم می‌آورد که افراد بدون وجود واسطه، معاملاتی امن و همتا به همتا را داشته باشند. این ارز دیجیتال می‌تواند با محو کردن واسطه هایی مثل بانک و پشت سر گذاشتن موارد قانونی انجام معاملات بین دو نفر را در سطح بین‌الملل به راحتی چند آدرس و کلیک کردن میسر بسازد. شاید یکی از دلایلی که باعث محبوبیت و تبدیل شدن به یک پدیده را در بیت کوین ایجاد کرده باشد همین موارد باشد. در همه نقاط جهان تراکنش هایی که انجام می‌شود در دفتری به صورت مکتوب یا به صورت سیستمی ذخیره می‌شود. در بیت کوین نیز تمام تراکنش ها و معاملات انجام شده، در شبکه‌ای به نام بلاک‌چین قابل رهگیری و ذخیره می‌باشد.

حال حتما می‌پرسید: بلاک‌چین چیست؟ بلاک‌چین به مانند یک دفتر کل بانک مرکزی است که اطلاعات مالی کل مشتریان درآن ذخیره می‌شود. یا به نوعی بلاک‌چین تمام تراکنش ها و معاملات مالی مشتریان را ذخیره می‌کند. بلاک‌چین به واسطه گسترده بودن، تعداد زیاد کاربران، نبود امکان تخلف و تقلب در شبکه، و نبود ناظری بر شبکه، به محیطی محبوب و آزاد تبدیل شده است. (شاید همین امر زنگ خطر یا فرصتی باشد برای دولت ها و کشور ها که بستگی به کشور مورد نظر دارد که این مورد را فرصت بداند یا خطر؟!)

باید بدانید همان طور که گفته شد هیچ شخص یا کشوری توانایی دخالت بر عملکرد بیت کوین، همچنین دخل تصرف در شبکه بلاک‌چین را ندارد و هر شخصی می‌تواند جزئی از شبکه بیت کوین باشد و در آن به نحوی اعلام وجود کند. دقت داشته باشید یکی از مواردی که بیت کوین را منحصر به فرد می‌کند، این است که بر خلاف پول های فیات که ممکن است پشتوانه‌ای نداشته باشند و به صورت نامحدود توسط کشور ها ساخته شوند، بیت کوین یک ارز یا پول دیجیتال است که به صورت محدود وجود دارد و تعداد کل این ارز دیجیتال ۲۱ میلیون می‌باشد که تا کنون بیش از  ۱۸ میلیون از آن استخراج شده است.

بیت کوین
بیت کوین چه کاربردی دارد؟

ارز دیجیتال بیت کوین دو کاربرد اساسی دارد؛ کاربرد پول و ابزاری برای انتقال ارزش، به این صورت که افراد بتوانند با آن کالاهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. کاربرد بعدی ابزاری مانند طلا برای ذخیره ارزش است. افراد با خریداری آن می‌توانند ارزش دارایی خود را حفظ کنند و از تورم در امان بمانند.

پشتوانه بیت کوین چیست؟

پشتوانه ارزهای فیات (ریال، دلار، یورو) معمولا دولت و قدرت اقتصادی آن کشور است؛ اما تکلیف بیت کوین با توجه به غیرمتمرکز بودنش چه می‌شود؟ به‌طور کلی چیزی که اولین رمزارز معتبر دنیا را ارزشمند می‌کند، استقبال مردم از تکنولوژی آن، به رسمیت شناختن آن و استفاده از آن برای اهداف مختلف است. برای درک بهتر این مطلب مثالی می‌زنیم:

فرض کنید تمامی مردم جهان عدس را به عنوان یک واحد پول بپذیرند و به عنوان مثال برای خریدهایشان عدس مبادله کنند. با این منوال عدس ارزشمند می‌شود در حالی که دولت‌ها عدس را توزیع و کنترل نمی‌کنند و عدس پشتوانه‌ای ندارد. شاید خود عدس به خودی خود ارزش چندانی نداشته باشد؛ اما بنا بر دلایلی، مردم آن را به عنوان یک نوع پول پذیرفته‌اند و در معاملاتشان از آن استفاده می‌کنند و حتی ممکن است برخی به این امید که عدس شایع‌تر و ارزشمندتر می‌شود، به منظور سرمایه‌گذاری برای آینده عدس نگهداری کنند.

البته مسلم است که داستان بیت کوین و عدس تفاوت بسیار زیادی دارد و دلایلی که باعث پذیرش بیت کوین توسط مردم شده‌اند، دلایل بسیار محکم و مهمی هستند.

تراکنش بیت کوین چطور انجام می‌شود و چه ویژگی‌هایی دارد؟

تراکنش‌هایی که روی شبکه ارسال شده و معتبر شناخته شده‌اند، وارد محلی به نام ممپول (Mempool) می‌شوند و منتظر می‌مانند تا توسط ماینر به بلاک اضافه شوند. ممپول در واقع نوعی اتاق انتظار برای تراکنش‌های تاییدنشده است. این تراکنش‌ها در ممپول باقی می‌مانند تا تعداد آنها به حد نصاب برای قرارگیری در یک بلاک از بلاک چین برسد. وقتی تعداد تراکنش‌ها به حد نصاب رسید (براساس حجم یا اندازه آنها)، ظرفیت یک بلاک تکمیل شده، آن بلاک توسط اعضای شبکه تایید شده و به بلاک چین اضافه می‌شود. طی این فرآیند، کوین‌های جدیدی تولید شده و به تعداد کوین‌های در گردش شبکه اضافه می‌شوند. در اینجاست که پای مفهومی به نام استخراج یا ماینینگ بیت کوین به میان می‌آید.
آیا تراکنش‌های بیت کوین ناشناس هستند؟

به طور خلاصه می‌توان گفت که تراکنش‌های بیت کوین نیمه‌ناشناس هستند. یعنی به طور کامل ناشناس نیستند و امکان ردیابی آنها وجود دارد. اطلاعاتی از قبیل آدرس کیف پول عمومی در بلاکچین ثبت می‌شود و همین مورد برای ردیابی یک تراکنش کافی است. علاوه‌بر این امکان دسترسی به اطلاعات هویتی شما از طریق ردیابی اینترنتتان نیز وجود دارد. اگر می‌خواهید تراکنش ناشناس در شبکه بیت کوین داشته باشید، این مقاله به شما کمک می‌کند.
UTXO در تراکنش‌های بیت کوین چیست؟

هر تراکنش حداقل یک Input (ورودی تراکنش) و حداقل یک Output (خروجی تراکنش) دارد. زمانی که آلیس به باب مقدار ۰.۱ بیت کوین را انتقال می‌دهد، Output این تراکنش ۰.۱ خواهد بود. در وهله اول این خروجی تراکنش، یک خروجی خرج نشده یا Unspent Transaction Outputs است که به اختصار به آن UTXO گفته می‌شود. تا زمانی که باب این ۰.۱ را خرج نکرده، این مقدار به صورت UTXO باقی خواهد ماند. در شبکه بیت کوین، تراکنشی اعتبار دارد که در بخش ورودی یا Input آن از UTXO استفاده شود.

استخراج بیت کوین چیست؟

به قسمت جذاب بیت کوین رسیدیم. بخشی که محلی برای کسب درآمد از این پول دیجیتال است. همانطور که گفتیم، برای اینکه یک تراکنش در شبکه بیت کوین انجام شود، باید مورد تایید اعضای شبکه قرار بگیرد. کسانی که به‌صورت داوطلبانه این کار را انجام دهند، به‌صورت بیت کوین پاداش دریافت می‌کنند. فرآیند تکمیل کردن ظرفیت یک بلاک جدید و اضافه کردن آن به بلاک چین، استخراج نام دارد. استخراج بیت کوین باعث ایجاد کوین‌های جدید و اضافه شدن آنها به کوین‌های در حال گردش در شبکه می‌شود. اگر به استخراج بیت کوین علاقه دارید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

تراکنش‌های بیت کوین به دلیل بهره‌منده از تکنولوژی رمزنگاری، به‌صورت توابع پیچیده ریاضی هستند. برای تایید یا حل این توابع به قدرت پردازشی بالایی نیاز است. تاییدکنندگان تراکنش که ماینر نام دارند، از دستگاه‌های مخصوصی به همین نام استفاده می‌کنند.

پاداش استخراج بیت کوین به ازای هر بلاک، در ابتدا (سال ۲۰۰۹) ۵۰ بیت کوین بود. این تعداد هر چهار سال یک بار (به طور دقیق، بعد از استخراج هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک) و طی پدیده‌ای به نام هاوینگ (Halving)‌ نصف می‌شود. چهارمین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۰ رخ داد و پاداش استخراج بیت کوین در حال حاضر یعنی در سال ۲۰۲۳، ۶.۲۵ بیت کوین است. تنها یک سال دیگر تا هاوینگ بعدی بیت کوین فاصله داریم. در این هاوینگ پاداش استخراج به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد. هاوینگ بر قیمت بیت کوین اثرگذار است.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

به‌صورت کلی ماینینگ بیت کوین به دو صورت انفرادی و گروهی انجام می‌شود. در حالت انفرادی، هر فرد به‌تنهایی و با تامین دستگاه‌های مورد نیاز اقدام به ماینینگ می‌کند. در حالت گروهی مشارکت‌کنندگان مختلف با اشتراک‌گذای منابعشان که در اصطلاح به آن‌ها استخر استخراج می‌گویند، توان پردازشی را افزایش می‌دهند و به‌صورت جمعی در عملیات استخراج شرکت می‌کنند. لازم به‌ذکر است، در این حالت احتمال موفقیت افزایش می‌یابد.

ارزهای دیجیتال
ویژگی‌های بیت کوین چیست؟

گفتیم که بیت کوین از‌ لحاظ کارکردی درست مانند همین پولی است که به‌خوبی آن را می‌شناسیم. از این لحاظ، بیت کوین ابزاری برای انتقال ارزش و واسطه‌ای برای مبادله کالا و خدمات است؛ اما ماهیت بیت کوین با پول رایج که به آن ارز فیات می‌گوییم، تفاوت‌هایی جدی دارد. برای اینکه بهتر بدانیم بیت کوین چیست و ماهیت آن را درک کنیم، در‌ادامه ویژگی‌های اصلی آن را بررسی می‌کنیم.

غیرمتمرکز

اصطلاح غیرمتمرکز بدین‌معناست که چیزی به‌طورگسترده‌ای توزیع شده و مکان یا نهاد متولی واحد و متمرکزی نداشته باشد. فناوری و زیرساختی هم که بر تولید و عرضه و تأمین امنیت بیت کوین حاکم است، به نهاد متمرکزی مثل بانک‌های مرکزی یا حکومت‌ها وابسته نیست.

شبکه بیت کوین کاملاً عمومی است و هرکسی در هرجای جهان فقط با کامپیوتر و اتصال اینترنت می‌تواند به آن متصل شود و نسخه‌ای از آن را داشته باشد.

مدیریت و اداره شبکه بیت کوین نیز غیرمتمرکز و دراختیار مشارکت‌کنندگان شبکه است. بیت کوین منبع‌باز (Open-Source) است و همه می‌توانند منبع کد آن را ببینند. ناگفته نماند تغییراتی که برای اداره بهتر بیت کوین نیاز باشد، با رأی‌گیری در میان مشارکت‌کنندگان تصویب و اِعمال می‌شود.

عرضه محدود

یکی از ویژگی‌های مهم بیت کوین محدودیت عرضه آن است. بیت کوین به‌گونه‌ای برنامه‌نویسی شده است که درنهایت فقط ۲۱میلیون واحد از آن منتشر خواهد شد؛ یعنی پس از انتشار این تعداد بیت کوین، دیگر بیت کوین جدیدی تولید نمی‌شود.

این محدودیت به مهم‌ترین دغدغه ساتوشی ناکاموتو بازمی‌گردد که چاپ بی‌رویه پول به‌وسیله دولت‌ها بود. بانک‌های مرکزی هرزمان که حکومت بخواهد، بدون ضابطه‌ پول جدید چاپ می‌کنند و این مسئله باعث کاهش ارزش پول می‌شود؛ همان چیزی که به آن «تورم» می‌گوییم. این در حالی است که هیچ‌کسی نمی‌تواند بیت کوین را به تعداد دلخواه تولید کند.

پایگاه داده بیت کوین یا بلاک چین مانند دفتر‌کل حسابداری است که هرکسی می‌تواند یک نسخه از آن را داشته باشد؛ به‌همین‌‌دلیل، به آن دفتر‌کل توزیع‌شده (DLT) هم می‌گویند. حالا تصور کنید که صدهاهزار یا حتی میلیون‌ها نفر هرکدام یک نسخه از این دفتر‌کل را دارند و هروقت تراکنش جدیدی در شبکه ثبت می‌شود، همه آنان نسخه خود را به‌روز می‌کنند.

بیت کوین با استفاده از این فناوری امکان هرگونه جعل و اِعمال تغییر خودسرانه در این دفترکل را از بین برده است. درواقع، اگر کسی بخواهد تراکنشی را جعل یا تغییری در دفتر‌کل ایجاد کند، باید آن را در همه نسخه‌های دیگر هم اِعمال کند؛ کاری که عملاً غیرممکن است.

حمل و جابه‌جایی آسان

بیت کوین روی شبکه بلاک چین قرار دارد و کلید دسترسی شما به آن عبارتی رمزنگاری‌شده به نام «کلید خصوصی» است که مانند رمز حساب بانکی عمل می‌کند. شما می‌توانید این عبارت را در کیف پول نرم‌افزاری روی موبایل یا لپ‌تاپ یا در کیف پول سخت‌افزاری شبیه به حافظه فلش ذخیره کنید. حتی می‌توانید آن را روی تکه‌ای کاغذ بنویسید و در جیبتان بگذارید. از این هم ساده‌تر، حتی می‌توانید کلید خصوصی خود را حفظ کنید.

با این امکان، هر‌جای دنیا که بروید و حتی از کره زمین هم خارج شوید، کافی است اتصال اینترنت داشته باشید؛ چراکه بیت کوین‌هایتان در مشتتان است؛ نه بانکی لازم دارید، نه ارسال رمز با پیامک، نه احراز هویت، نه دسترسی به حواله بین‌بانکی یا سیستم سوئیفت (SWIFT) و مانند آن. به‌راحتی می‌توانید از چند دلار تا میلیاردها دلار بیت کوین را با خود جابه‌جا کنید یا با کارمزدی اندک به دیگری انتقال دهید.

تراکنش‌های نیمه‌ناشناس

عناصر اصلی هر تراکنش در بیت کوین عبارت‌اند از: فرستنده و گیرنده و مقدار بیت کوین انتقالی. در تراکنش‌های بیت کوین، تنها چیزی که از فرستنده و گیرنده ثبت می‌شود، آدرس کیف پول آن‌هاست و اطلاعاتی که نشان‌دهنده هویت فرستنده یا گیرنده باشد، در دفترکل بیت کوین ثبت نمی‌شود؛ ازاین‌رو، تراکنش‌های بیت کوین نه کاملاً ناشناس هستند و نه کاملاً شناسایی‌شدنی.

تک‌تک بیت کوین‌های انتقالی را می‌توان تا اولین تراکنش آن ردیابی کرد و درعین‌حال، نمی‌توان فهمید که دقیقاً چه کسی در این انتقال‌ها ایفای نقش کرده است؛ به‌همین‌‌دلیل، تراکنش‌های بیت کوین را «نیمه‌ناشناس» توصیف می‌کنند.

تراکنش‌های برگشت‌ناپذیر

اگر به‌خاطر بیاورید، گفتیم که فرد یا نهاد مشخصی بیت کوین را اداره نمی‌کند؛ بلکه شبکه‌ای از کامپیوترها در سراسر جهان این کار را انجام می‌دهند. ازاین‌رو، در شبکه بیت کوین وقتی تراکنشی ثبت شد، دیگر هیچ‌کسی نمی‌تواند آن را لغو کند یا بازگرداند. حتی اگر کسی بیت کوین را به آدرسی اشتباه ارسال کند، دیگر باید قید پول خود را بزند؛ مگر‌آنکه طرف دیگرِ مبادله (گیرنده) خودش در تراکنشی جدید این کار را انجام دهد.

بازگشت‌ناپذیری با این هدف در بیت کوین ایجاد شد که امکان تقلب و خرج دوباره از بین برود؛ یعنی کسی نتواند یک بیت کوین را دو بار خرج کند.

خالق بیت کوین ناشناس است

بیت کوین را هویت ناشناسی با نام مستعار «ساتوشی ناکاموتو» ایجاد کرده است. هیچ‌کسی نمی‌داند که ناکاموتو کیست یا یک نفر بوده است یا یک گروه. حدس‌وگمان‌های زیادی درباره هویت ناکاموتو مطرح شده است؛ اما هیچ‌یک از این فرضیه‌ها به اثبات نرسیده و هویت سازنده بیت کوین همیشه یک راز باقی مانده است.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
بیت کوین چیست؟