آشنایی با استیبل کوین BUSD

استیبل کوین BUSD
استیبل کوین (BUSD) چیست؟

دلار بایننس که اختصاراً به آن BUSD گفته می شود، یک استیبل کوین با پشتوانه دلار آمریکا به ازای هر واحد، در سپتامبر ۲۰۱۹ توسط صرافی بایننس، ضمن اعلام همکاری دو شرکت بایننس و پکسوس راه‌اندازی و عرضه شد. این توکن ابتدا روی شبکه اتریوم (ERC-20) شروع به فعالیت نمود و پس از اندکی به شبکه اصلی بایننس (BEP2) منتقل شد.

استیبل کوین BUSD یا دلار بایننس، یک رمزارز قانون‌گذاری شده و وابسته به دلار آمریکا است. در ازای هر واحد BUSD یک دلار آمریکا در ذخایر این ارز موجود است. به عبارت دیگر‌، ذخایر BUSD با نسبت ۱ به ۱ به دلار آمریکا وابسته است.

BUSD

تاریخچه ارز دیجیتال BUSD

ارز BUSD در سپتامبر 2019 (شهریور 1398) طی همکاری صرافی بایننس و شرکت پکسوس راه‌اندازی شد. بی یو اس دی اولین استیبل کوین عرضه‌شده به‌عنوان بخشی از پروژه ونوس (Venusd) بایننس بود. پکسوس به رهبری مدیر عامل و هم‌بنیان‌گذار خود چارلز کاسکاریلا (Charles Cascarilla)، یک موسسه مالی قانونی در نیویورک است. تیم پکسوس را افرادی با پیشینه و تجربیات مختلف از وال استریت گرفته تا سیلیکون ولی، تشکیل می‌دهند.

بایننس دو سال بعد از راه‌اندازی، از یک پلتفرم برای خرید و فروش رمز ارزها رسما به یک اکوسیستم بزرگ تبدیل شد، به همین دلیل احساس کرد به یک استیبل کوین اختصاصی برای خود نیاز دارد. این تصمیم فوق‌العاده‌ای بود، به طوری که می‌بینیم از مدت‌ها قبل بروز مشکل بین پکسوس و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، این رمز ارز از نظر میزان معاملات روزانه در رتبه سوم قرار دارد.

BUSD
کاربرد‌های BUSD چیست؟

دلار بایننس از کاربرد‌های زیادی برای تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران برخوردار است.

1- برجسته‌ترین کاربرد این ارز دیجیتال‌، مصون ماندن کاربران از نوسانات قیمتی بازار رمزارز است. با توجه به اینکه دلار بایننس یک کوین پایدار یا همان استیبل کوین است‌، می‌توان با بهره‌گیری از این ارز به عنوان ذخایر ارزش در بازه‌های زمانی نوسان بالا در بازار کریپتو‌ بهره برد.

2- یکی دیگر از کاربرد‌های BUSD معاملات آربیتراژ است که در طول آنها سرمایه‌گذاران منتظر دوره‌هایی می‌مانند که ارزش دلاری BUSD کاهش یافته و نسبت ۱ به ۱ این ارز با دلار آمریکا تغییر کند. به عنوان مثال‌، زمان‌هایی وجود دارد که ارزش دلاری BUSD به کمتر از ۱ دلار می‌رسد. در طول این بازه زمانی‌، معامله‌گر‌ها می‌توانند بایننس یو اس دی را با قیمت پایین‌تری خریداری کرده و منتظر بمانند تا قیمت BUSD/USD به شرایط مساوی بازگردد. سپس این ارز را در ازای دریافت پول فیات به فروش می‌رسانند و به میزان مثالی ۰.۲ دلار در ازای هر واحد BUSD فروخته شده، سود کسب می‌کنند.

3- برخی از آخرین توسعه‌های مشاهده شده در عرصه دلار بایننس شامل پیاده‌سازی بستر مورد نیاز برای انجام پرداخت و تسویه حساب‌های آفلاین مختص کسب و کار‌های خصوصی است. به عنوان مثال‌، برخی از هتل‌های خاص به مهمانان خود این امکان را می‌دهند که با استفاده از یک کد QR بلیط اقامت خود را رزرو کنند و در طول این فرایند به کمک BUSD هزینه‌های مورد نیاز را پرداخت کنند.

4- در صنعت کریپتو‌، مشارکت‌کنندگان جدیدی برای دلار بایننس از راه رسیده‌اند و از جمله آنها می‌توان به BitPay‌ ، Simplex‌ ، Moonpay‌ Alchemy و غیره اشاره کرد. به علاوه، بایننس پلتفرم Binance NFT را منتشر کرده که از امکانات دلار بایننس برای محصولات NFT حمایت می‌کند. با توجه به پشتیبانی کردن بیش از ۳۶ پلتفرم صرافی مجزا و بیش از ۲۰ کیف پول از ارز BUSD‌، معامله کردن با استفاده از استیبل کوین‌ها در سراسر جهان برای تمامی افراد بسیار آسان شده است.

BUSD چگونه قانون‌گذاری می‌شود؟

قانون‌گذاران ایالت نیویورک مولفه‌های به‌خصوصی را برای Paxos‌، بایننس و شیوه عملکرد این استیبل کوین تعیین کرده‌اند؛ علاوه بر اینکه لازم است از وثیقه‌گذاری شدن کامل این توکن به واسطه دلار اطمینان حاصل شود‌، پکسوس باید با دقت زیادی روند مینت و Burn شدن توکن‌های BUSD را کنترل کند. این اصول همگی به منشور اعتماد و قوانین بانکداری نیویورک در حوزه استیبل کوین‌ها پایبند هستند.

تابع جدیدی در قرارداد‌های هوشمند داخلی این توکن تعبیه شده است که منعکس‌کننده مقررات استیبل کوین‌ها هستند: SetLawEnforcementRole‌. این بخش کوچک کد به Paxos اجازه می‌دهد، از امکاناتی که پیش از این در مورد رعایت مقررات خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS‌) گفتیم، استفاده کند.

نحوه خرید ارز دیجیتال BUSD چگونه است؟

چندین راه مختلف برای خرید ارز دیجیتال BUSD وجود دارد.

1- مراجعه به بخش خرید بایننس یو اس دی در صرافی بایننس
2- خرید ارز دیجیتال BUSD در بازار ثانویه
استفاده از جفت‌های معاملاتی مختلف ارائه شده در صرافی بایننس و تبدیل آن‌ها به بایننس یو اس دی (در این روش می‌توانید ارز دیجیتال یا پول فیات دیگری را در صرافی معامله یا از کارت نقدی یا اعتباری برای خرید بایننس یو اس دی استفاده کنید)
3- استفاده از یک بازارساز خودکار برای مبادله یک کوین یا توکن دیگر با BUSD در یک استخر نقدینگی
4- مراجعه به وب سایت پاکسوس و تبدیل مستقیم دلار آمریکا به بی یو اس دی (در این روش پاکسوس ارزفیات شما را به ذخایر خود اضافه و در ازای آن توکن جدید تولید می‌کند)

5- مراجعه به صرافی ها ایرانی

 

BUSD

تفاوت BUSD با سایر استیبل کوین‌ها چیست؟
BUSD به دلایل مشخصی با سایر استیبل کوین‌ها تفاوت دارد. در وهله اول‌، دلار بایننس در دسته استیبل کوین‌های باپشتوانه ارز فیات جای دارد. لازم به ذکر است که استیبل کوین‌های مبتنی بر کریپتو نیز وجود دارند که از ارزهای دیجیتال برای ذخایر خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثالی از این دست استیبل کوین‌ها می‌توان به دای (Dai‌) اشاره کرد، که پشتوانه‌های آن چندین ارز دیجیتال همچون اتریوم و USDC هستند.

همچنین استیبل کوین‌های الگوریتمی نیز وجود دارند که به هیچ شکلی از وثیقه‌گذاری نیاز ندارند. این پروژه‌ها تلاش می‌کنند تا به واسطه بهره‌گیری از الگوریتم‌های خاص‌، میزان ساخت و سوزاندن توکن‌ها را برای ذخایر استیبل کوین‌ها کنترل کنند.

اما وجه تمایز بایننس یو اس دی در مقایسه با سایر استیبل کوین‌های وابسته به فیات چیست؟ اولین نکته این است که Paxos به صورت منظم فرایند‌های بازبینی یا Audit این ارز را برای بررسی برقرار بودن تناسب ۱ به ۱ ذخایر دلار و BUSD به انجام می‌رساند.

شرکت حسابداری Withum این آدیت‌ها را به عنوان بخشی از ملزومات دلار بایننس و به عنوان یک رمزارز قانون‌گذاری شده به انجام می‌رساند. خیلی از پروژه‌ها در این عرصه وجود دارند که چنین کاری را انجام نمی‌دهند و ممکن است برخی از استیبل کوین‌های متکی به پشتوانه فیات تمام ذخایر دلاری و ارز وابسته خود را به صورت کامل در اختیار نداشته باشند.

به عنوان مثال‌، پرونده‌ای که توسط دادستان کل نیویورک بررسی شد، نشان می‌داد که ذخایر استیبل کوین تتر به صورت ۱۰۰ درصدی تحت پشتوانه ارز فیات نیست. این اکتشاف در تضاد کامل با اظهارات پیشین تتر بود.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
آشنایی با ارز دیجیتال BUSD