مراحل خرید ملک در ترکیه

در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامعی در مورد مراحل خرید ملک در ترکیه ارائه شود

خرید ملک در ترکیه 4 مرحله اصلی دارد که در ادامه شرح داده شده است و هر بخشی نیاز به توضیحات اضافی داشته باشد شرح داده شده است

 

1- انتخاب ملک

آنچه در وهله اول اهمیت دارد یافتن بهترین منطقه، دیدن ملک و سنجیدن آن و سپس بررسی مسایل حقوقی مرتبط با آن است. سرمایه گذاران خارجی می‌توانند از مترجم برای دریافت راهنمایی بهره‌ جویند.

2- افتتاح حساب بانکی و واریز وجه

متقاضیان باید پیش از واریز وجه گذرنامه خود را برای ترجمه به دفتر اسناد رسمی ببرند. این امر از لحاظ امنیتی جزو الزامات دولت ترکیه است. پس از تایید واریز وجه قرارداد بین طرفین امضا می‌شود و بقیه مراحل را شخصی که وکالت شما را برعهده دارد انجام می‌دهد.

3- نقل و انتقال سند

سند TAPU نام دارد که شامل عکس مالک و یک تمبر و امضای رسمی خریدار می باشد. پس از ارزش گذاری و دریافت تاییدیه، در این مرحله خریداران ملک در ترکیه 4 درصد از ارزش ملک را به عنوان مالیات و عوارض از افراد دریافت می کنند، که به طور مساوی بین خریدار و فروشنده تقسیم می شود.

4- انتقال پول به فروشنده و دریافت سند مالکیت

پس از کسر مالیات، پول به فروشنده ملک انتقال داده شده و خریدار می‌تواند سند مالکیت خود را دریافت نماید.

برخی از نکات مهم که بایستی توجه ویژه داشته باشید :

1- انتخاب بهترین شهر برای خرید ملک در ترکیه : در این زمینه حتما بایستی هدف خود را از خرید ملک مشخص کرده باشید که برای سرمایه گذاری، اخذ اقامت و … میباشد.

2- اخذ اکسپرتیز ریپورت (گزارش ارزشیابی) : گزارش ارزش گذاری ملک براساس سن بنا ، محله ، امکانات ملک و… را که از طرف کارشناسان رسمی ارائه می شود، گزارش اکسپرتیز می گویند. دولت ترکیه برای جلوگیری از سودجویی، دریافت گزارش اکسپرتیز را برای خرید و فروش ملک توسط خارجی‌ها، اجباری کرده است.

دریافت اسکپرتیز ریپورت برای خرید خانه در ترکیه، حدود دو روز به طول می‌انجامد. این گزارش حدود 20 الی 35 صفحه است که شامل موارد زیر می‌شود:

 • تصاویر معتبر

• اطلاعات سند مالکیت

• اطلاعات مکانی ملک

• اطلاعات فنی و وضعیت بدهی ارائه شده توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک و کاداستر

• تخمین قیمت و همچنین قیمت املاک مشابه در نزدیکی ملک مورد معامله

3- به نام زدن انشعابات آب، برق و گاز در ترکیه : بعد از انجام تمام مراحل به نام زدن تاپو باید به ادارات آب، برق و … مراجعه کنید و انشعابات خانه را به نام خود بزنید. بر خلاف ایران، در کشور ترکیه حتما باید این کار را انجام دهید و در غیر این صورت نمی‌توانید از این خدمات شهری استفاده کنید.

4- نحوه بیان متراژ خانه در ترکیه : بر خلاف ایران، در ترکیه برای بیان متراژ خانه‌ها از دو اصطلاح متراژ نِت و متراژ بروت استفاده می‌شود. در ترکیه خانه را بر حسب متراژ بروت خریداری می‌کنید و در هنگام فروش نیز با همین متراژ آن را به فروش می‌رسانید. در نتیجه باید تفاوت این دو شاخص را بدانید.

  • متراژ نت ملک در ترکیه چیست؟

متراژ نِت، تمام بخش هایی از خانه را شامل می‌شود که قابل پا گذاشتن و قابل استفاده بوده و توسط دیوارها احاطه شده باشد. به عبارت دیگر دیوارها، زیر کابینت‌ها و تمام جاهایی که استفاده مفید ندارد، در متراژ نت محاسبه نمی‌شوند.

  • متراژ بروت ملک در ترکیه چیست؟

متراژ بروت علاوه بر سهم مالک از متراژ نت خانه، سهم او از راهرو، پارکینگ، فضاهای مشترک مثل آسانسور، سالن ورزشی و … را نیز شامل می‌شود.

مراحل خرید ملک در ترکیه