سوالات متداول خرید​ ملک در ترکیه

در این مقاله سعی شده است تمامی سوالات متداول خرید ملک در ترکیه بررسی شود

ترکیه بر اساس اصل تقابل به سرمایه گذاران خارجی اجازه خرید ملک در این کشور را می دهد. اصل تقابل یعنی آن دسته از کشورهایی که به شهروندان ترکیه اجازه خرید ملک در کشورشان را بدهند شهروندان آن کشور می توانند در ترکیه اقدام به خرید ملک بکنند.
طبق همین قانون، شهروندان ایرانی هم می توانند در ترکیه ملک خریداری کنند. تمام شهروندان اتحادیه اروپا به جز (بلژیک، قبرس، کشور چک و اسلواکی) ایالات متحده، کانادا و سایر کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین، نیز می توانند نسبت به خرید املاک در ترکیه اقدام کنند.

طبق قوانین ترکیه در 2023 فقط بخشی از خارجی ها می توانند در ترکیه ملک بخرند و ایران هم جزء کشورهایی است که مجاز به خرید املاک ترکیه هستند. طبق این قوانین:

1- حداقل قیمت خریدملک درترکیه برای اخذ پاسپورت و شهروندی ترکیه 400 هزار دلار آمریکا است.
2- به منظور حفظ پاسپورت ترکیه ملک خریداری شده به مدت ۳ سال نباید فروخته و یا واگذار شود.
3- اتباع خارجی مجازند تا مرز ۳۰ هکتار از اراضی جمهوری ترکیه را خریداری کنند.
4- اتباع خارجی حق تملک و یا اجاره اراضی جمهوری ترکیه را که در مناطق نظامی-امنیتی واقع شده اند را نخواهند داشت.
5- اتباع خارجی مجازند تنها تا ۱۰ درصد از اراضی و املاک هر ناحیه/شهر را خریداری کنند.
6- اتباع خارجی و یا شخصیت های حقوقی ثبت شده در خارج از ترکیه مجاز هستند از مالکین و موسسات مالی (بانک) معتبر درخواست خرید قسطی داشته باشند. این از جمله قوانین خرید خانه در ترکیه است که می تواند برای شما مفید باشد.
7- افراد خارجی که زمینی می خرند تا ملک بسازند باید طی دو سال این کار را انجام دهند.
8- ایرانی ها می توانند هر نوع ملکی از جمله زمین، خانه و ملک تجاری را خریداری کنند.
9- با خرید ملک به ارزش کمتر از 400/000 دلار نیز می توان اقامت 2 ساله ساله ترکیه را دریافت کرد و تا هر زمان سند به نامتان باشد می توانید تمدید کنید.

نرخ رشد ارزش ملک در استانبول از میانگین نرخ رشد سالیانه ترکیه بالاتر است. در نتیجه ممکن است میانگین کمترین قیمت خرید ملک در استانبول بالاتر از میانگین حداقل قیمت خرید خانه در ترکیه در شهرهای دیگر باشد.
دلایل بالاتر بودن حداقل قیمت خرید ملک در ترکیه برای اقامت در استانبول به شرح زیر است:

1- استانبول به عنوان مرکز اقتصادی، توریستی و سیاسی ترکیه است و به همین دلیل نیز بازار ملک در این شهر رونق خوبی دارد.
2- حق انتخاب بیشتری در شهر استانبول برای خرید ملک در ترکیه خواهید داشت.
3- پتانسیل رشد قیمت ها در استانبول بالاتر از شهرهای دیگر ترکیه است.
4- با توجه به گستردگی حق انتخاب، فرآیند خرید ملک در ترکیه در شهر استانبول با سرعت بالاتر انجام می‌شود.
5- امکان سفر با هزینه پایین و بدون دریافت ویزا جهت بازدید از املاک استانبول فراهم است.
6- اجاره بهای خانه در استانبول بیشتر از شهرهای دیگر است. بنابراین اگر قصد اجاره دادن خانه خریداری شده را داشته باشید، درآمد بیشتری می‌توانید کسب کنید.
7- استانبول به عنوان پویاترین شهر ترکیه از لحاظ اقتصادی، شرایط بهتری برای زندگی و سرمایه گذاری دارد.

1- واحدهای مسکونی و تجاری کلید نخورده (نوساز)
2- واحدهای مسکونی و تجاری دست دوم یا فروش مجدد
3- ویلاها، واحدهای مسکونی و واحدهای تجاری کلید نخورده (نوساز) در برج ها و شهرک ها
4- ویلاها، واحدهای مسکونی و واحدهای تجاری دست دوم (فروش مجدد) در برج ها و شهرک ها
5- مغازه ها

در یک کلام باید گفت که این امر، امکان‌پذیر است و می‌توان به هنگام خرید ملک در ترکیه، سند آن را به نام فرزندان و یا افراد زیر 18 سال ثبت کرد؛ البته موافقت پدر و مادر از واجبات است. اما در این میان، باید به چند نکته که برگفته از قانون هستند، توجه فرمایید:

1- بر اساس قانون ولایت مشترک، حضور همزمان پدر و مادر برای ثبت سند در اداره‌ی تاپو، الزامی است.
2- سندی که به نام فرد زیر 18 سال ثبت می‌شود، نباید وامدار و یا در رهن بانک و دولت باشد.
3- از آن‌جایی که افراد زیر 18 سال طبق قانون ترکیه «رشید» نیستند، قانون با ثبت اسناد وامدار و بدهکار به نام آنان، مخالفت می‌کند.
4- بعد از ثبت از سند به نام افراد زیر 18 سال، نمی‌توان به کمک آن سند وامی از بانک دریافت کرد.

این مورد می تواند به دو صورت حضوری و غیر حضوری باشد.

 

بله. شما با خرید ملکی به ارزش 400 هزار دلار آمریکا موفق به اخذ شهروندی ترکیه می شوید.

 

با خرید ملک به ارزش حداقل 60،000 دلار آمریکا می توان اقامت ترکیه را گرفت.

 

خرید ملک در ترکیه می تواند یکی از راه های سریع برای اخذ تابعیت یک کشور دیگر باشد.

 

استانبول از لحاظ اشتغال، فرصت های شغلی بیشتری را در مقایسه با دیگر شهرهای ترکیه برای شما خواهد داشت. از طرفی اگر مایل به راه اندازی کسب و کار خود در این شهر باشید، مسلماً شرایط بهتری برای پیشرفت فراهم خواهد بود. تمرکز کسب و کارهای، سازمان ها و شرکت های بین المللی در استانبول باعث شده تا تنوع مشاغل در این شهر بالا باشد.

 

بله. امکان خرید قسطی ملک در ترکیه نیز وجود دارد.

 

تا چند ماه قبل قانون به این شکل بود که اگر چند شریک با هم یک خانه در ترکیه خریداری می‌کردند، به ازای هر سهم 400 هزار دلاری از خانه، پاسپورت ترکیه صادر می‌شد. مثلا با خرید یک خانه 800 هزار دلاری، هر دو شریک می‌توانستند پاسپورت را برای خود و خانواده‌شان اخذ کنند. اما این قانون دیگر وجود ندارد و حتی اگر خانه 1 میلیون دلار نیز خریداری کنید، فقط به یک خانواده پاسپورت داده می‌شود.

بانک های ترکیه در حالت عادی به کسانی که پاسپورت ایرانی داشته باشند وام نمی دهند. بعضی از بانک ها نیز با وجود آن که به افراد ایرانی خدمات بانکی ارائه می دهند و برای آنها حساب باز می کنند، اما به انها وامی برای خرید خانه پرداخت نمی کنند.

البته راه دیگری برای خرید خانه در ترکیه بدون دریافت وام وجود دارد که خرید خانه از پروژه های در حال ساخت یکی از این راه ها محسوب می شود. در این صورت 20 تا 30 درصد هزینه خانه در حال ساخت را در ابتدا پرداخته و مابقی مبلغ را بر اساس جدول زمانبندی توافقی به صورت قسطی پرداخت نمایید.

 

بستگی به شهر و محل و عوامل مختلف دارد ولی به طور مثال در شهرهای کوچک ترکیه با مبلغ حدود ۵۰۰ میلیون تومان به پول ایران می توانید خانه بخرید؛ و در شهر استانبول در محله های متوسط رو به بالا مثل کایتانه می توانید یک خانه 100 متری دو خوابه نوساز را با مبلغ سه و نیم میلیارد تومان به بالا خریداری کنند.

 

بستگی به هدف شما دارد ولی روی هم رفته استانبول یکی از بهترین شهرها برای خرید ملک می باشد. شهرهای استانبول، ازمیر، آنتالیا و آنکارا موقعیت های بسیار خوبی برای خرید ملک دارند. پتانسیل رشد قیمت در این شهرها از دیگر مناطق ترکیه بالاتر است

 

وکیل مهاجرتی با توجه به تجربه بالایی که در خصوص قوانین و مقررات خرید و فروش ملک و دریافت اقامت در ترکیه دارد. و با توجه به اینکه با زبان ترکی آشنا است می‌تواند در زمان عقد قرارداد، انتقال وجه، انتقال سند و حتی برای دریافت اقامت نیز شما را راهنمایی کند.

سوالات متداول خرید ملک در ترکیه