سوالات متداول تحصیل در ترکیه

در این مقاله سوالات متداول تحصیل در ترکیه​ آورده شده است

بله، همه رشته ها موجود می باشد. حتی یک تعدادی رشته وجود دارد که ما در ایران نداریم.

امکان تحصیل به‌صورت کاملا رایگان در ترکیه وجود ندارد اما متقاضیان می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی و کمک هزینه از دانشگاه‌های این کشور تا حد زیادی هزینه‌های تحصیل در این کشور را کاهش دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب تحصیل رایگان در ترکیه را مطالعه کنید.

 

این هزینه ها به هیئت مرکزی دانشگاه بستگی دارد، اما به طور کلی هزینه دانشگاه دولتی در رشته:

پزشکی از 2.800 لیر (دانشگاه سلیمان دمیرل) تا 46.000 لیر (دانشگاه حاجت تپه) است.
رشته دندانپزشکی از 2700 لیر (دانشگاه سلیمان دمیرل) تا 24.000 لیر (دانشگاه حاجت تپه) است.
داروسازی نیز از4000 لیر دانشگاه استانبول آغاز می­ شود.

دانشگاه ­های خصوصی در رشته:

پزشکی از 15.000 دلار دانشگاه بیرونی
دندانپزشکی از 13.500 دلار دانشگاه بیرونی
داروسازی از 8.000 دلار دانشگاه بیرونی آغاز می­ شود.

نکته: زبان تدریس نقش مهمی در هزینه تحصیل دارد و رشته­های به زبان ترکی ارزان­تر از زبان انگلیسی است

بله امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر با هولدینگ دیوانی تماس بگیرید.

 

هزینه تحصیل در ترکیه شامل شهریه‌ و مقدار هزینه مورد نیاز برای زندگی و تهیه‌ مایحتاج تحصیل در این کشور است. به‌همین‌جهت میزان هزینه مورد نیاز به عوامل مختلف مثل: مقطع، رشته، نوع دانشگاه (خصوصی یا دولتی)، محل تحصیل و غیره بستگی دارد.

 

در ترکیه به خصوص در دو رشته پزشکی و دندانپزشکی اکثر دانشگاه­ ها به زبان ترکی و انگلیسی تدریس می­ شود دانشجویان در صورتی که یکی از این دو زبان را بلد باشند پس از امتحان تعیین سطح می­توانند وارد دانشگاه شوند در غیر این صورت پیش نیاز زبان به مدت 2 ترم برای دانشجویان اجباری است.

 

بله، تحصیل در دانشگاه های خوب و درجه یک ترکیه می تواند سکوی پرتاپی برای آمریکا و کانادا و … باشد.

 

امکان تحصیل در ترکیه به دو زبان ترکی و انگلیسی وجود دارد. بنابراین می‌توان بدون مدرک زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه‌ها و رشته‌ها پذیرش گرفت اما به‌طور‌معمول در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، داشتن مدرک زبان ضروری است. همچنین داشتن مدرک زبان ریسک اخذ ویزای تحصیلی را کاهش می‌دهد.

 

در دوره کارشناسی در سال اول دانشجویان اجازه کار ندارند اما پس از آن می­توانند به مدت زمان 20 ساعت در هفته مشغول به کار شوند، اما دوره کارشناسی ارشد و دکترا مشکلی ندارند و می­توانند به محض ورود کار همراه با تحصیل داشته باشند.

 

اتباع خارجی که از یک برنامه آموزشی در ترکیه فارغ‌التحصیل شده‌اند ظرف مدت ۶ ماه پس از فارغ‌التحصیلی برای اقامت کوتاه مدت می‌توانند درخواست دهند. مجوز اقامت حداکثر ۱ سال اعتبار دارد و فقط یک بار می‌تواند اعطا شود. برای درخواست مجوز، مدرک دیپلم یا گواهی فارغ‌التحصیلی موقت لازم است

 

به طور کل می­توان گفت دانشجویان در شهری مانند استانبول که گران­ترین شهر ترکیه است، بین 5000 تا 10000 لیر در ماه هزینه دارند، خوابگاه­ها بر اساس امکانات رفاهی، تعداد نفرات اتاق هزینه دریافت می­کنند. البته لازم به ذکر است دانشجویان به همراه کارت دانشجوئی خود از 50 درصد تخفیفی در حمل و نقل عمومی بهره مند می شوند.

 

اگر یک درخواست معمولی ارسال شود، ویزای تحصیلی ترکیه به طور کلی ظرف سه روز تایید می‌شود و از طریق ایمیل ارسال می‌شود. صرف نظر از این، توصیه می‌شود چند هفته قبل از حرکت برای ویزا اقدام کنید.

 

نتیجه آزمون ایران تاثیری در قبولی آزمون ترکیه نخواهد داشت، اما در بورسیه دولتی تاثیر دارد.

 

ترکیه محدودیتی برای ورود به رشته پزشکی برای هیچ رشته ای ندارد، صرفا نیاز است که متقاضی از ایران دیپلم 12 ساله را اخذ کرده باشد و یا مدرک کاردانی داشته باشد.

 

برای رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی این احتمال بسیار کم است، اما برای سایر رشته ­ها در صورتی که متقاضی نمره بالاتری نسبت به نمره مدنظر دانشگاه کسب کند می­تواند درخواست بورسیه تحصیلی نماید.

 

سوالات متداول تحصیل در ترکیه