دانستنی های جالب در مورد بیت کوین

دانستنی های جالب بیت کوین
دانستنی های خواندنی در مورد بیت کوین

بیت کوین را به‌عنوان نخستین ارز دیجیتال می‌شناسند و لقب «پادشاه رمز ارزها» را به آن داده‌اند. برخی افراد از آن به‌عنوان ابزاری برای پرداخت‌ و برخی دیگر نیز تصمیم به سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین می‌گیرند؛ اما، حقایق دیگری نیز در مورد بیت کوین وجود دارد. در ادامه دانستنی های جالب در مورد بیت کوین آورده شده است.

ارز دیجیتال

اولین بیت کوین برای خرید پیتزا استفاده شد

۲۲ مه، به‌عنوان روز پیتزای بیت کوین شناخته می‌شود! در نخستین روزهایی که استخراج بیت کوین آغاز ‌شد، این ارز دیجیتال تقریبا بی‌ارزش بود؛ اما زمانی که فردی تصمیم گرفت با بیت کوین‌های خود، پیتزا بخرد، همه چیز تغییر کرد. در آن دوره که بیت کوین تازه متولد شده بود، استفاده از بیت کوین برای پرداخت، یک اقدام عجیب محسوب می‌شد؛ چرا که کسی تمایل به پذیرش بیت کوین به‌عنوان یک روش پرداخت نداشت‌. در روز ۲۲ مه ۲۰۱۰، دو پیتزا به ازای دریافت ۱۰ هزار بیت کوین مبادله شد. این نخستین خرید ثبت شده از طریق پرداخت بیت کوین به‌شمار می‌آید.

زباله های یک مرد

جیمز هاول، یک انگلیسی از نیوپورت، بریتانیا، ادعا می کند که به طور تصادفی هارد رایانه خود را که حاوی تقریباً 7500 بیت کوین است، پس از اینکه یکی از اولین ماینرهای این ارز دیجیتال بوده، بیرون انداخته است. با ارزش تخمینی امروزی 5.5 میلیون دلار، او از سال 2013 به شدت در حال جستجوی محل دفن زباله محلی برای یافتن هارد گمشده بوده است.

گم کردن کلید خصوصی به‌معنای گم کردن بیت کوین‌ است

فرض کنید که در حال نظافت میز کار خود هستید و آدرس کلید خصوصی‌تان (رشته‌ای از اعداد و حروف که دسترسی به دارایی بیت کوین را فراهم می‌کند) که ممکن است روی یک کاغذ یا هارد دیسک ذخیره کرده باشید، روی زمین بیندازید و آن را گم کنید. حالا، امکان دسترسی به دارایی بیت کوین یا فروش آن را ندارید و باید برای همیشه با بیت کوین‌های خود خداحافظی کنید.

سهم هر نفر در جهان از بیت کوین

حداکثر مقدار عرضه بیت کوین 21 میلیون سکه است. بنابراین، اگر همه سکه ها به طور مساوی بین مردم جهان توزیع شود، هر فرد حدود 0.0027 BTC دریافت می کند.

بیت کوین غیر قابل ردیابی است

هویت افرادی که از طریق بیت کوین، تراکنش انجام می‌دهند، هرگز فاش نخواهد شد. البته هر بیت کوین، یک آدرس عمومی دارد که برای همه اعضای شبکه در دسترس است و همه‌چیز به‌صورت شفاف در یک دفتر کل عمومی (Public Ledger) ثبت می‌شود. هر کس که آدرس بیت کوین شما را بداند، می‌تواند بفهمد که شما چه مقدار بیت کوین دارید و چه تراکنش‌هایی انجام داده‌اید. البته، هویت شخصی افراد در شبکه بیت کوین هرگز فاش نمی‌شود.

بیت کوین قابل لمس نیست

بیت کوین، به‌‌صورت فیزیکی قابل لمس نیست. بیت کوین‌ها از طریق فرایند استخراج (ماینینگ) در بلاکچین که شامل حل معماهای پیچیده ریاضی است، تولید می‌شوند. توان (برق) لازم برای استخراج بیت کوین، همواره در حال افزایش است و برای استخراج بیت کوین، باید از تراشه‌های سخت‌افزاری پیشرفته و میزان برق قابل توجه استفاده کرد.

با بیت کوین می‌توان همه چیز خرید

بسیاری از افراد این پرسش را مطرح می‌کنند که چه کالاهایی را می‌توان با بیت کوین خرید؟ خبر خوب اینکه، با بیت کوین می‌توانید هر چیزی را خریداری کنید. امروزه، بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین و حضوری، بیت کوین را به‌عنوان یک روش پرداخت می‌پذیرند. می‌توانید از بیت کوین برای انجام تراکنش در یک کشور خارجی، خرید یک قهوه، خودرو، سفارش غذا و … استفاده کنید. امروزه، می‌توان هر کالا یا خدماتی را با رمز ارزها خریداری کرد.

ارز دیجیتال را نمی توان به صورت فیزیکی ممنوع کرد

بسیاری از کشورهای جهان درباره ممنوعیت ارزهای دیجیتال تلاش کرده‎اند. با این حال، با وجود تمایل آنها به ممنوعیت آنها، از نظر فیزیکی غیرممکن است. زیرا هر کسی می تواند یک کیف پول رمزنگاری و اتصال به اینترنت ارز دیجیتال دریافت و ارسال کند. البته، کشورها می توانند مقرراتی وضع کنند، اما خود بازار ارزهای دیجیتال را نمی توان ممنوع کرد.

تعداد بیت کوین و زمان استخراج

محدودیتی برای تعداد بیت‎کوین موجود در بازار وجود دارد: 21 میلیون. تا این لحظه، 17 میلیون بیت‎کوین در حال گردش است. این بدان معناست که تقریباً 80 درصد از 21 میلیون بیت کوین قبلاً استخراج شده است. اما مقدار باقی مانده تا سال 2140 طول خواهد کشید، و ما همچنان تا این زمان بیت کوین برای استخراج خواهیم داشت. ماینرها به ازای هر بلاک اضافه شده به بلاک چین، ۱۲.۵ بیت کوین پاداش دریافت می کنند و هر چهار سال یک بار این پاداش به نصف کاهش می یابد. نصف بعدی قرار است در سال 2024 اتفاق بیفتد.

تاکنون ۴ میلیون بیت کوین نابود شده

اگر در گذشته مقدار زیادی بیت‌کوین داشتید و اکنون دسترسی به آنها را به دلایلی چون گم کردن کلید خصوصی، ایراد سخت‌افزاری و یا ارسال آنها به یک آدرس سوخته از دست داده‌اید، چه می‌کنید؟ آیا راهی برای بازگشت آنها وجود دارد؟

لازم است بگوییم چیزی حدود ۴ میلیون بیت‌کوین برای همیشه از دست رفته‌اند! با توجه به محدودیت عرضه ۲۱ میلیونی بیت کوین، این رقم قابل‌توجه است. کارشناسان معتقدند که بیش از ۲۰ درصد کوین‌های ازدست‌رفته قابل بازیابی نیستند. این خبری بسیار ترسناک از دنیای حقایق ارزدیجیتال است، اما چگونه چنین چیزی رخ می‌دهد؟

بلاک‌چین بیت کوین، تغییر ناپذیر و غیر قابل بازگشت است. این بدان معناست که پس از انجام هر تراکنش، امکان لغو یا برگشت آن وجود ندارد. لذا اگر دارایی‌ رمز ارزی خود را به آدرس کیف پول اشتباهی ارسال کنید، آنها برای همیشه از بین خواهند رفت. بنابراین اینکه شما حتی در آستانه یک حمله قلبی هم قرار بگیرید، برای بلاک‌چین هیچ اهمیتی ندارد! تنها کافی است که کلیدهای خصوصی خود را از دست بدهید تا دیگر به دارایی خود دسترسی نداشته باشید.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
دانستنی های جالب بیت کوین