ان اف تی NFT چیست؟

در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامعی در مورد توکن های غیر مثلثی یا ان اف تی NFT ارائه شود

توکن های غیر مثلثی یا ان اف تی NFT

توکن‌های غیرمثلی یا همان NFTها، توکن‌های مبتنی بر بلاک چین هستند که می‌توانند حامل حق مالکیت دیجیتال نسبت به دارایی‌های منحصربه‌فرد و کمیابی مانند آثار هنری، اقلام کلکسیونی، عناصر و کاراکتر‌های بازی، قطعات موسیقی یا املاک مجازی باشند.

از آنجا که هر یک از این اقلام بر اساس ویژگی‌های ذاتی‌شان مانند خالق اثر یا میزان کمیاب‌بودن دارای ارزشی متمایز هستند، توکن‌های غیرمثلی را نمی‌توان مانند اتر یا دلار آمریکا با یک توکن دیگر مبادله کرد.

به‌عنوان مثال، یک کارت بیس‌بال دیجیتال را نمی‌توانید به‌صورت یک‌به‌یک با یک قطعه زمین مجازی تعویض کنید؛ چراکه آنها دو دارایی کاملاً متفاوت هستند. از این گذشته، ممکن است کارت بیس‌بال دیجیتال جزو یک مجموعه بسیار نادر باشد و قطعه زمین مجازی در یک منطقه دور قرار گرفته باشد.

توکن غیرمثلی - NFT
نحوه ایجاد توکن‌های نیمه‌مثلی

توکن‌های نیمه‌مثلی را می‌توان با استفاده از استاندارد توکن‌سازی ERC-1155 اتریوم ایجاد کرد. ERC-1155 یکی از چندین استاندارد اتریوم است که طرحی استاندارد را برای ایجاد توکن در بلاک چین اتریوم ارائه می‌کند و با سایر پروژه‌های مبتنی بر ERC سازگار است.

توسعه‌دهندگان بازی‌های بلاک چینی انجین (Enjin)، هورایزن گیمز (Horizon Games) و سندباکس (The Sandbox) در سال ۲۰۱۷ استاندارد ERC-1155 را ایجاد کردند. ERC-1155 اساساً ترکیبی از استانداردهای ERC-20 (توکن‌های مثلی) و ERC-721 (توکن‌های غیرمثلی) است. چنین قابلیتی این امکان را به کاربران می‌دهد که با استفاده از یک قرارداد هوشمند، توکن‌های مثلی و غیرمثلی را ایجاد و مدیریت کنند.

توکن‌های نیمه‌مثلی در صنعت بازی کاربرد ویژه‌ای دارند. در بازی‌ها، هم اقلام قابل‌تعویض مانند ارزهای درون‌ بازی و شمش طلا وجود دارد و هم اقلام غیرمثلی مانند اشیای کلکسیونی و سلاح. شرکت‌های بازی‌سازی می‌توانند با استفاده از این قابلیت، هر دو نوع توکن را ایجاد کرده و امکان تعامل‌پذیری را برای گیمرها فراهم کنند تا آنها بتوانند به‌راحتی اقلامی مانند سلاح را با اقلام دیگری مانند شمش طلا (و بالعکس) مبادله کنند.

توکن‌های غیرمثلی روی بلاک چین ذخیره می‌شوند؛ به همین خاطر، دارای ویژگی‌های زیر هستند:

1- غیرقابل تقسیم‌: نمی‌توان فقط بخشی از یک توکن غیرمثلی را خرید.

2- نابودنشدنی: توکن‌های غیرمثلی را نمی‌توان از بین برد یا حذف کرد.

3- تغییرناپذیر: پس‌ ازآنکه اطلاعات مربوط به یک توکن غیرمثلی ذخیره شد، دیگر نمی‌توان این اطلاعات را تغییر داد.

4- قابل راستی‌آزمایی: از آنجا که توکن‌های غیرمثلی در بلاک چین‌های عمومی ذخیره می‌شوند، هرکسی در هر زمانی به‌راحتی می‌تواند اصالت و مالکیت آنها را بررسی کند.

توکن غیرمثلی - NFT
برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
ان اف تی NFT چیست؟