انواع شرکت برای ثبت در دبی

در این مقاله سعی شده است اطلاعات مختصری از انواع شرکت برای ثبت در دبی ارائه شود
انواع شرکت برای ثبت در دبی

در کشور امارات و شهر دبی انواع مختلفی از شرکت‌ها وجود دارد که می‌توانید برای ثبت شرکت یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. در ادامه، انواع شرکت برای ثبت در دبی را معرفی می‌کنیم:

1- مشارکت عمومی

2- مشارکت محدود

3- شرکت با مسئولیت محدود (LLC)

4- شرکت مدنی

5- شرکت سرمایه‌گذاری مشترک

6- شرکت سهامی عام

7- شرکت سهامی خاص

8- شعبه یا دفتر نمایندگی

9- شرکت‌های GCC (حوزه خلیج‌فارس)

10- شرکت‌های منطقه آزاد

11-شرکت‌های برون‌مرزی (Offshore Company)

مشارکت عمومی

این نوع شرکت در دبی فقط برای افراد اماراتی در دسترس است. این شرکت را دو یا چند شریک راه‌اندازی می‌کنند که مسئولیت سود و زیان شرکت را بر عهده دارند. نام شریک‌های واقعی تنها نام‌هایی است که مجاز به درج در نام شرکت هستند.

مشارکت محدود

این نوع شرکت در امارات متحده عربی به‌عنوان مشارکت در Commendams نیز شناخته می‌شود. شریک‌ها در مشارکت محدود فقط تا سقف مبلغ سهم خود در سرمایه مسئول بدهی‌های شرکت هستند؛ همچنین شریک با مسئولیت محدود نه می‌تواند جزو مدیریت باشد و نه نام وی در نام شرکت قید می‌شود.

شرکت با مسئولیت محدود (LLC)

این نوع شرکت رایج‌ترین نوع شرکت در کشور امارات و شهر دبی است. برای ثبت این شرکت حداقل به دو نفر و حداکثر پنجاه نفر شریک نیاز است. برای ثبت این شرکت وجود یک شریک اماراتی الزامی است. شریک خارجی نمی‌تواند بیشتر از ۴۹درصد سهام را شریک شود.

حداقل سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی این نوع شرکت در دبی ۳۰۰هزار درهم یا ۸۲هزار دلار آمریکا است. این رقم برای فعالیت‌ها و حوزه‌های قضایی گوناگون متفاوت است.

وقتی فردی خارجی یک شرکت LLC را دبی راه‌اندازی می‌کند، مجاز به انجام هرگونه فعالیت قانونی به‌جز فعالیت بانکی و بیمه و سرمایه‌گذاری در سهم‌های دیگر است.

شرکت مدنی

شرکت مدنی نوع خاصی از شرکت است که هدف آن پیشرفت متخصصان، ازجمله پزشکان، مهندسان، وکیلان، حسابداران و… در زمینه‌های گوناگون است. این‌گونه شرکت‌ها کاملاً در اختیار افراد حرفه‌ای هستند؛ اما برای انجام امور مختلف و مسائل حقوقی به نمایندگی خدمات محلی امارات متحده عربی (LSA) نیاز دارند.

شرکت سرمایه‌گذاری مشترک

شرکت سرمایه‌گذاری مشترک به‌عنوان کنسرسیوم (consortium) نیز شناخته می‌شود. شرکت سرمایه‌گذاری مشترک را دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی راه‌اندازی می‌کنند.

انجام یک سرمایه‌گذاری مشترک فقط با نام خصوصی یکی از شریکان انجام می‌شود و باید تابعیت امارات متحده عربی داشته باشد.

برای ثبت هر نوع شرکت مشارکتی در امارات، سهم فرد اماراتی هرگز نباید کمتر از ۵۱درصد باشد.

شرکت سهامی عام

این نوع سهام‌داری بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان یا سهام‌داران را می‌پذیرد. یک شرکت سهامی عام باید حداقل ۱۰ مؤسس داشته باشد؛ البته اگر یک نهاد دولتی امارات متحده عربی در یک شرکت سهامی عام سهم داشته باشد، به کمتر از ۱۰ مؤسس نیاز است.

حداقل تعداد مدیرانی که باید هیئت‌مدیره یک شرکت سهامی عام را تشکیل دهند سه نفر و حداکثر دوازده نفر است. رئیس و بیشتر مدیران باید اماراتی باشند.

حداقل سرمایه موردنیاز برای ثبت یک شرکت سهامی عام ۱۰میلیون درهم امارات معادل ۲۷۵هزار دلار آمریکا است. ۲۵درصد این مبلغ در هنگام اشتراک پرداخت می‌شود. ۵۵درصد سهام باید در اختیار عموم قرار بگیرد.

مسئولیت یک سهام‌دار محدود به ارزش سهم او است. کلیه سهم‌ها حقوق مساوی دارند و در دفتر ثبت سهام ثبت می‌شوند. انتشار سهام بر اساس ارزش اسمی آن صورت می‌گیرد؛ یعنی ارزش اسمی به‌عنوان حداقل قیمت سهام تعیین می‌شود.

در مواقعی که زیان مالی چشمگیری وجود داشته باشد؛ یعنی زمانی که شرکت ۵۰درصد یا بیشتر از سرمایه خود را از دست بدهد، باید هیئت‌مدیره مجمع عمومی صاحبان سهام را برگزار کند.

در این جلسه از همه موضوع‌ها، مانند ادامه دادن یا برچیدگی شرکت بحث می‌شود. شریکان آزادند در صورتی که هیئت‌مدیره این جلسه را تشکیل ندهد به دادگاه بروند تا برای برچیدگی شرکت درخواست بدهند.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص باید حداقل سه سهام‌دار داشته باشد. حداقل سرمایه آن هم دو میلیون درهم تعیین شده است.

سهام در این نوع شرکت به عموم عرضه نمی‌شود. به همین دلیل است که باید پیشاپیش هرگونه عرضه سهامی خاص به مردم را حذف کنند.

شعبه یا دفتر نمایندگی

یک شرکت داخلی یا خارجی می‌تواند شعبه یا نمایندگی خود را در سرزمین اصلی دبی و بیشتر مناطق آزاد امارت راه‌اندازی کند. شعبه و نمایندگی تقریباً رویه و الزامات تأسیس یکسانی دارند؛ اما خدمات متفاوتی به شرکت‌های مادر خود ارائه می‌دهند.

یک شعبه همان نوع فعالیت‌های تجاری را مطابق با شرکت اصلی خود انجام می‌دهد؛ اما نمی‌تواند محصولات شرکت مادر خود را وارد کند. این دفتر با نام شرکت مادر تأسیس می‌شود. از طرفی نمایندگی فقط می‌تواند فعالیت‌های شرکت مادر خود را ارتقا دهد.

شرکت‌های GCC (حوزه خلیج‌فارس)

شورای همکاری خلیج‌فارس (GCC) یک اتحادیه‌ سیاسی و اقتصادی کشورهای عربی هم‌مرز با خلیج‌فارس است. این شرکت در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد و ۶ عضو آن شامل کشورهای امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، عمان، کویت و بحرین هستند. اگر در یکی از این کشورها شرکتی داشته باشید، می‌توانید یک شعبه از آن را در دبی ثبت کنید.

شرکت‌های منطقه آزاد

چهل‌وپنج منطقه آزاد در امارات وجود دارد و بیش از نیمی از آن‌ها (حدود ۳۰) در دبی وجود دارند. این موضوع نشان‌دهنده اهمیتی است که به این مناطق آزاد در دبی داده شده است. دو نوع اصلی از شرکت‌های مجاز در منطقه آزاد وجود دارند. شرکت منطقه آزاد (FZC) بسیار شبیه LLC در سرزمین اصلی دبی با حداقل دو سهام‌دار است. از سوی دیگر، تنها یک سهام‌دار (فردی یا شرکتی) برای راه‌اندازی یک شرکت منطقه آزاد (FZE) موردنیاز است.

مزیت اصلی شرکت‌های مستقر در مناطق آزاد این است که می‌توانند به‌طور کامل در مالکیت کارآفرینان خارجی خود باشند. جدای از این موضوع، این شرکت‌ها بیشتر معاف از مالیات هستند؛ همچنین چندین منطقه آزاد در دبی وجود دارد که از مالیات بر ارزش‌افزوده (VAT) نیز معاف هستند.

محدودیت‌های کمی برای این شرکت‌ها اعمال می‌شود. این شرکت‌های مناطق آزاد مستقر در دبی فقط مجاز به فعالیت در منطقه آزاد خاص خود هستند و فقط می‌توانند فعالیت‌هایی را انجام دهند که در مجوز آن‌ها قید شده است.

شرکت‌های برون‌مرزی (Offshore Company)

شرکت‌های برون‌مرزی در دبی یک نهاد تجاری قانونی هستند که برای تسهیل تجارت بین‌المللی تشکیل شده‌اند. این شرکت‌ها به‌عنوان شرکت تجارت بین‌المللی (IBC) ثبت شده‌اند و خارج از محدوده قضایی، محلی، تجاری و سیستم‌های قانونی امارات هستند.

این شرکت‌ها خارج از محدوده مالیات بر ارزش‌افزوده و گمرک امارات متحده عربی هستند. شرکت‌های برون‌مرزی واجد شرایط تجارت در بازار محلی امارات نیستند. بیشتر شرکت‌های بازرگانی بین‌المللی، شرکت‌های هلدینگ، خدمات مشاوره، سرمایه‌گذاران املاک و… در دسته شرکت‌های برون‌مرزی ثبت‌نام می‌کنند.

شرکت‌های برون‌مرزی واجد شرایط درخواست هیچ‌گونه ویزای اقامت برای کارمندان خود نیستند. افتتاح حساب بانکی توسط کارمندان این شرکت‌ها امکان‌پذیر است؛ اما به دلیل بررسی‌های دقیق انطباق، این پروسه کمی زمان‌بر خواهد بود. ثبت شرکت برون‌مرزی در دبی امنیت بالایی دارد و مزایای زیادی مانند صرفه‌جویی در مالیات، بازگشت سود، مالکیت خارجی و … را به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهد.

انواع شرکت برای ثبت در دبی