اقامت کاری ترکیه

در این مقاله سعی شده است اقامت کاری ترکیه بررسی شود

اقامت ترکیه از طریق کار

به منظور مهاجرت کاری به ترکیه می بایست از کارفرمایی در ترکیه پیشنهاد کاری داشته باشید. شهروندان ایرانی به دلیل امکان سفر بدون‌ ویزا به ترکیه تا ۹۰ روز می توانند به صورت حضوری در کاریابی های بین المللی ترکیه اقدام به جستجوی کار کرده و یا از داخل ایران به وبسایت های ارائه کننده فرصت های شغلی بین المللی در ترکیه مراجعه کرده و اقدام به جستجوی کار کنند.

پس از یافتن کار و اخذ موافقت کارفرمای ترکیه ای، کارفرما می بایست درخواست جذب نیروی خارجی را طی ۱۰ روز کاری در وبسایت وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه به ثبت رسانده و سپس کارجو تا ۹۰ روز وقت خواهد داشت تا درخواست خود را به همراه کلیه مدارک مورد نیاز به سفارت یا کنسولگری ترکیه تحویل دهند و کارت اقامت خود را به همراه ویزای کار ترکیه دریافت کنند.

لازم به ذکر است دانستن زبان ترکی به دلیل اندک بودن فرصت های شغلی به زبان انگلیسی جزو امتیازات و الزامات کار در ترکیه می باشد. همچنین ویزاهای کاری دیگری به نام های ویزای کار هنرمندان، ورزشکاران، خبرنگاران، تعمیرکاران فنی و اساتید دانشگاه نیز برای کار در ترکیه وجود دارند.

از مهمترین مشاغل مورد نیاز ترکیه می توان به کارشناس اقتصادی، IT و مهندس کامپیوتر، مدیر رستوران های زنجیره ای و مهندسی عمران، اشاره کرد. میانگین حقوق در ترکیه برای کارگران بین المللی از ۳۵،۰۰۰ تا ۱۰۵،۰۰۰ دلار متغیر است.

ویزای کاری ترکیه

موقعیت استراتژیک ترکیه در چهارراه اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا، پتانسیل بالای این کشور، افزایش درآمد سرانه، رشد جمعیت و جوانی جمعیت تأثیر مثبت بر توسعه خدمات تجاری در ترکیه دارند. ترکیه دارای تجربه قابل توجهی در طیف گسترده ای از خطوط خدمات تجاری مانند مشاوره مهندسی و معماری، آزمایش فنی و مراکز تماس است. این کشور همچنین دارای تخصص در خدمات دانش بنیان، مانند حسابرسی و حسابداری، مشاوره حقوقی و مشاوره است.

ویزای کار ترکیه چیست؟

ویزای کار ترکیه به دارندگان اجازه کار در ترکیه داده می شود و برای ورود به این کشور توسط سفارت ترکیه صادر می شود.

اتباع خارجی متقاضی دریافت ویزای کار ترکیه، تنها پس از امضای قرارداد کاری با یک کارفرمای ترک و ارسال درخواست اجازه کار به وزارت کار و تامین اجتماعی ترکیه (MLSS) می توانند ویزای کار ترکیه را دریافت کنند.

شرایط اخذ ویزای کار برای دارندگان اقامت ترکیه

اتباع خارجی که قبلا موفق به دریافت اقامت شده اند و از مدت اعتبار اقامت آنها حداقل 6 ماه باقی مانده باشد، می توانند برای دریافت اجازه کار ترکیه به وزارت کار و تامین اجتماعی مراجعه کنند.

دریافت ویزای کار برای اتباع خارجی

اتباع خارجی می توانند برای دریافت مجوز کار ترکیه، فرم درخواست خود را به سفارت ترکیه در کشور خود ارائه بدهند.

مجوز کار ترکیه به طور کلی برای یک سال معتبر است.

متقاضی دریافت ویزای کار ترکیه در اولین قدم باید مدارک زیر را به سفارت ترکیه جهت بررسی ارسال کند.

1- پاسپورت (با اعتبار بیشتر از تاریخ انقضای ویزای کار)
2- فرم تکمیل شده درخواست ویزای کار
3- یک قطعه عکس پاسپورتی
4- نسخه کپی شده از قرارداد کار

مدت زمان برای دریافت ویزا کار ترکیه

صدور مجوز کار توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی ترکیه ممکن است بین 6 تا 8 هفته پس از ثبت درخواست انجام شود.

هنگامی که اجازه کار صادر می شود و درخواست ویزای کار توسط وزارت کار و تأمین اجتماعی تأیید می شود، متقاضی باید مدارک زیر را به سفارت ترکیه در جایی که درخواست اجازه کار را ارائه داده است، تحویل دهد.

1- پاسپورت (با اعتبار بیشتر از تاریخ انقضای ویزای کار)
2- پرداخت هزینه پردازش مجوز کار (غیرقابل بازگشت)
3- پرداخت هزینه پردازش ویزای کار ترکیه (غیرقابل بازگشت)

هزینه اقامت در ترکیه برای دارندگان ویزای کار ترکیه می تواند بسته به ملیت متقاضی متفاوت باشد.

دارندگان ویزای کار ترکیه تا زمان اعتبار ویزای کار می توانند برای هر چند بار که می خواهند وارد ترکیه شوند و برای ورود به ترکیه نیازی به ویزا ندارند.

شرایط تمدید اقامت برای دارندگان ویزای کار ترکیه

شهروندان خارجی که با ویزای کار موفق شده اند به کشور ترکیه وارد شوند، باید در زمان مناسب و قبل از تاریخ انقضای ویزای کار برای تمدید اجازه اقامت خود در این کشور اقدام کنند.

اقامت کاری ترکیه