سوالات متداول افتتاح حساب در ترکیه

در این صفحه سوالات متداولی که در زمینه افتتاح حساب در ترکیه مطرح میباشد پاسخ داده شده است

آیا پول واریز شده به حسابهای بانکی در ترکیه امن است؟

دولت ترکیه اقداماتی را برای محافظت از پول مشتریان در صورت سقوط مالی انجام داده است. در هر بانک، هر نفر تا سقف ‏‏100000 لیر ترکیه تحت پوشش قرار می‌گیرد.‏ بنابراین، اگر در سه بانک حساب دارید و همه آن‌ها از بین بروند، 300000 لیر پول شما امن است. اگر یک حساب مشترک با فرد دیگری ‏دارید، هر یک از شما تا سقف100,000 لیر تحت پوشش قرار می‌گیرد، بنابراین 200,000 لیر از پول شما امن است. اگر سه حساب ‏در یک بانک به یک نام دارید، در مجموع فقط 100000 لیر امن است. (البته، فرض بر این است که شما این مقدار در حساب ‏خود دارید؛ شما فقط به مقدار پولی که دارید حق و سهم دارید.)‏

آیا می‌توانم از حساب بانک خارجی خود در ترکیه پول برداشت کنم؟

بله، می‌توانید. با این حال، همیشه با لیر ترکیه برداشت کنید تا مطمئن شوید که نرخ متوسط بازار را دریافت می‌کنید. اگر ‏بخواهید با ارز دیگری برداشت کنید، ‏ATM‏ به احتمال زیاد با استفاده از تبدیل ارز پویا نرخ مبادله‌ای را به شما پول تحویل می‌دهد. این ‏به آن معنی است که شما هزینه‌های اضافی را به صورت غیرضروری پرداخت خواهید کرد.‏

چه میزان پول می‌توانم به ترکیه ببرم؟

هیچ محدودیتی برای مقدار ارز خارجی و ترکیه‌ای که می‌توان به ترکیه وارد کرد، وجود ندارد. اما نمی‌توان بیش از معادل 5000 دلار ‏آمریکا، لیر ترکیه را از این کشور خارج کرد.‏

بهترین گزینه‌های انتقال پول چیست؟

سوالی که بسیاری از ایرانیان می‌پرسند این است که کدام گزینه برای انتقال پول از کشورشان به ترکیه بهتر است. برای مثال، ‏درحالی‌ که برخی ترتیبی اتخاذ می‌کنند که مستمری‌ها و دریافتی‌ها مستقیما به حساب ترکیه‌ای آن‌ها واریز شود، برخی دیگر ترجیح می‌دهند ‏خودشان آن را انتقال دهند.‏ درصورتی‌که نسبت به افتتاح حساب بین‌المللی در ترکیه اقدام کرده‌اید خدمات آنلاین یک راه راحت و آسان برای جابه‌جایی پول با هزینه کم ارائه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، ‏TransferWise‏ نرخ ارز قابل ‏مقایسه با بانک‌ها را ارائه می‌دهد و کارمزد بسیار معقولی را دریافت می‌کند. درحالی‌که ‏XE‏ نقل و انتقالات رایگان را با نرخ ارز ‏کمی پایین‌تر ارائه می‌دهد. برخی از افراد از کارت‌های اعتباری یا نقدی کشور خود برای برداشت ارز استفاده می‌کنند و سپس آن را با لیر در دفاتر صرافی ‏مبادله می‌کنند. با این حال، دستگاه‌های خودپرداز کمتری برداشت رایگان ارائه می‌دهند و این گزینه گران‌تر است.‏ نکته مهم اگر قصد دارید مقدار زیادی پول را به ترکیه منتقل کنید، نوسانات ارز را در نظر بگیرید، به ویژه اگر ممکن است نیاز به ‏تغییر مجدد آن داشته باشید.

آیا می‌توانم حساب بانکی ترکیه خود را از خارج از کشور مدیریت کنم؟

بانک‌های ترکیه دستورالعمل‌های تلفنی را نمی‌پذیرند، بنابراین اگر قصد دارید مدت زمان زیادی را در خارج از کشور بگذرانید، ‏بانکداری اینترنتی برای مدیریت حساب شما و غیره حیاتی خواهد بود.‏

چه مقدار پول باید در حساب من در ترکیه بماند؟

بسته به بانک شما این مبلغ متغیر است اما معمولا 30 هزار لیر یا 4 هزار دلار باید برای افتتاح حساب همراه داشته باشید. این هزینه تحت عنوان دپوزیت می بایستی حداقل ۳۰ روز کاری در حساب شما باقی بماند.

سقف برداشت و واریز حساب بانکی در ترکیه چقدر میباشد ؟

سقف واریز و برداشت وجه در حساب های بانکی ترکیه بستگی به میزان کارکرد شما با حساب دارد. به طول کلی شما می توانید تا 5 هزار لیر از دستگاه های ATM بصورت نقد پول برداشت کنید.

سقف انتقال کارت به کارت نیز 50 هزار لیر است. شما با مراجعه به شعب بانک خود می توانید بصورت نامحدود اقدام به انتقال وجه و برداشت وجه به صورت نقدی کنید.

بهترین شهر برای افتتاح حساب در ترکیه کدام شهر است؟

با توجه به این که بانک ها و شعبه های خاصی اقدام به افتتاح حساب برای ایرانیان در ترکیه می کنند، استانبول بهترین شهر برای افتتاح حساب در ترکیه است.

بهترین بانک های مجاز برای افتتاح حساب در ترکیه کدوم بانکها هستند؟

باید بدانید که بانک مرکزی ترکیه به تعداد معدودی از بانک های ترکیه اجازه داده تا خدمات بانکی به ایرانیان، افراد غیرمقیم و خارجی ارائه کنند. که بهترین این بانکها به ترتیب زراعت بانک و ایش بانک میباشد.

آیا زراعت بانک در ایران شعبه دارد؟

لازم به ذکر است که بانک زراعت و به طور کلی هیچکدام از بانک های ترکیه در ایران شعبه ای ندارند. به همین دلیل لازم است که برای بازکردن حساب حتما به استانبول سفر داشته باشید. بنا بر قوانین بانک مرکزی ترکیه، حضور شخص در بانک و اداره مالیات الزامی و افتتاح حساب بانکی بین المللی وکالتی نیز تنها در صورت داشتن کد مالیاتی امکان پذیر می باشد.

مالیات و کارمزد حساب‌های بانکی در ترکیه چگونه میباشد؟

در سال 2023 طبق قوانین بانکی ترکیه مالیاتی به حساب های شخصی تعلق نمیگیرد. همچنین بانک کارمزدی بابت نگهداری حساب ها دریافت نمی کند. اما بدیهی است که تراکنش های بانکی دارای کارمزد بر اساس مبلغ می باشد. اما برای خریدهای اینترنتی و حضوری کارمزدی کسر نمی گردد.

سود بانکی زراعت بانک ترکیه به چه صورت میباشد؟

سود بانکی در سال 2023 برای سپرده های لیر 10 درصد تعیین شده است. برای سپرده های یورو نیز برای یک ماه سپرده گذاری نرخ سالیانه ۱ درصد سود تعلق خواهد گرفت. همچنین برای سپرده های پوند نیز حدود نیم درصد تعیین شده است.

البته در ترکیه نیز مانند ایران برای مبالغ بالای سپرده گذاری امکان مذاکره با رییس شعبه برای دریافت سود بیشتر وجود دارد.

سقف برداشت و واریز حساب بانکی در ترکیه به چه صورت میباشد؟

1- برای حساب های بانکی در ترکیه مانند هر حساب بانکی محدودیت ها و سقف هایی وجود دارد.

2- سقف های تعریف شده از هر درگاه و بستری در زراعت بانک ترکیه متفاوت است.

3- سقف واریز به حساب های زراعت بانک از طریق حواله های EFT نامحدود می باشد.

4- سقف واریز از طریق سوئیفت و وسترن زراعت بانک نامحدود می باشد اما برای مبالغ بالای ۱۰۰ هزار دلار ارائه مدارک مبنی بر شفافیت مبدا پول و علت واریز باید به بانک ارائه شود.

5- برداشت وجه از طریق شعبه های زراعت بانک هیچ گونه محدودیتی ندارد. از طریق حواله های EFT می توانید تا سقف 200 هزار لیر در هر شبانه روز از حساب برداشت کنید.

6- برای دریافت پول از طریق ATM های داخل ترکیه می توانید در هر ۲۴ ساعت ۵ هزار لیر بدون کارمزد برداشت کنید بیشتر از آن شامل کارمزد میباشد.

7- سقف دریافت پول از ATM های خارج ترکیه و پذیرنده های ویزا و مستر کارت ( POS) روزانه ۱۰۰۰۰ لیر و یا معادل آن به سایر ارزها می باشد.

8- سقف خرید های اینترنتی با کارت بانکی زراعت بانک در هر ۲۴ ساعت 50 هزار لیر و یا معادل این مبلغ برای هر ارزی می باشد.

سوالات متداول افتتاح حساب در ترکیه