اطلاعات جامع لیر ترکیه

واحد پول ترکیه

لیر واحد پول ترکیه میباشد، اگر این پول را در ترکیه تبدیل به پول خرد کنید هر یک لیر برابر با ۱۰۰ قروش است. در سال ۲۰۰۵ دولت ترکیه تصمیم گرفت به دلیل کاهش شدید ارزش پول این کشور  شش صفر پایانی آن را بردارند بعد از این اتفاق هر یک لیر از پول ترکیه ارزشی برابر با یک میلیون لیر پیش از این تصمیم را پیدا کرد.

انواع لیر

لیر ترکیه شامل اسکناس های ۲۰۰, ۱۰۰, ۵۰, ۲۰, ۱۰ و ۵ لیری میباشد.

سکه های لیر ترکیه به صورت سکه های یک لیر، ۵۰ قروش، ۲۵ قروش، ۱۰ قروش و یک قروش ارائه میگردد. در ادامه اطلاعات جامع لیر ترکیه آورده شده است.

اسکناس 200 لیر

اسکناس 200 لیره ای بزرگترین و با ارزشترین اسکانس لیره چاپ شده میباشد. این اسکناس بنفش رنگ دارای ابعاد 160 در 72 میلیمتر میباشد. تصویر روی اسکناس 200 لیره ای پرتره مصطفی کمال آتاتورک میباشد. در پشت این اسکناس نیز تصویری از یونس امره شاعر شهیر ترکیه نقش بسته است.

اسکناس 100 لیر
100

دومین اسکناس ارزشمند ترکیه اسکناس 100 لیره ای میباشد. این اسکناس آبی رنگ در ابعاد 154 در 72 میلیمتر چاپ میشود. تصویر رویه این اسکناس آتاتورک بنیانگذار ترکیه نوین میباشد. در پشت این اسکناس تصویر مصطفی بوحیرزاده آهنگ سرا و موزیسین مشهور ترکیه ای نقش بسته است.

اسکناس 50 لیر
50

اسکناس ارزشمند بعدی 50 لیره ای میباشد. اینم اسکناس نارجی رنگ دارای اندازه 148 در 68 میلیمتر میباشد. تصور روی این اسکناس همانند سایر اسکناس های ترک آتاتورک میباشد. در پشت این اسکناس نیز عکس فاطما عالیه اولین رمان نویس زن ترکیه نقش بسته است.

اسکناس 20 لیر
20

اسکناس 20 لیره ای به رنگ سبز میباشد. این اسکناس دارای ابعاد 142 در 68 میلی متر بوده و منقش به تصویر آتاتورک میباشد. در پشت این اسکناس پرتره معمار کمال الدین آرشیتکت و طراح مشهور ترکیه ای میباشد.

 

اسکناس 10 لیر
10

اسکناس بعدی اسکناس 10 لیره ای میباشد. این اسکناس قرمز رنگ در ابعاد 134 در 64 چاپ میشود. تصویر روی این اسکناس عکس آتاتورک و تصویر پشت آن آهیت آرف ریاضیدان مشهور ترکیه ای میباشد.

 

اسکناس 5 لیر
5

اسکناس 5 لیره ای کوچکترین و کم ارزشترین اسکناس چاپ شده در ترکیه میباشد. این اسکناس در دو رنگ ارغوانی و قهوه ای چاپ میشود و هر دوی آنها معتبر میباشند. ابعاد این اسکناس 130 در 64 است.

 

کروس و انواع سکه های معتبر در ترکیه

علاوه بر لیر ، کروس مکمل واحد پول ترکیه میباشد. بدین صورت که هر 100 کروس معادل یک لیر ترکیه ارزش دارد. برای مبادله پولی زیر 1 لیر ازسکه استفاده میشود. سکه های معتبر در ترکیه به 6 دسته 100 کروسی یا یک لیری، 50 کروسی ، 25 کروسی، 10 و 5 ، و 1 کروسی تقسیم میشوند. در شکل زیر نمونه های این سکه ها نمایش داده شده است. از لحاظ کاربردی تهیه لیر از کروس بهتر بوده و کاربرد بیشتری دارد.

1- بهترین مکان برای تبدیل پول در ترکیه کجاست؟ شما می توانید پولتان را در صرافی ها به راحتی تبدیل کنید اما پیشنهاد می کنیم تحت هیچ شرایطی آن را در فرودگاه یا هتل ها تبدیل نکنید؛ چرا که نرخ کمیسیون سنگینی به آن تعلق می گیرد و در برگشت، پول کمتری گیرتان می آید و بنابراین شمایید که ضرر می کنید. برای مطالعه کامل اینجا کلیک کنید.

2- توصیه‌های هولدینگ دیوانی برای تبدیل ارز در ترکیه : همانطور که در جریان هستید نرخ تبدیل ارز در ترکیه مخصوصا شهر استانبول بسیار متنوع میباشد و در صورت عدم دقت در تبدیل ارز متحمل ضررهای زیادی خواهید شد. هولدینگ دیوانی در این زمینه خود را متعهد میداند تا با ارائه اطلاعات صحیح و درست به شما عزیزان جلوی ضررهای شما را بگیرد. برای مطالعه کامل اینجا کلیک کنید.

3- برای سفر به ترکیه بهتر است چه ارزی همراه خود داشته باشیم؟ یکی از سوالات اصلی مسافران به کشور ترکیه هواره این مورد میباشد که چه ارزی با خود ببریم. در این بخش سعی کردیم اطلاعات مفید و مختصری در این مورد به شما ارائه دهیم برای مطالعه کامل اینجا کلیک کنید.

اطلاعات جامع لیر ترکیه