آشنایی با اصطلاحات ارز دیجیتال

اصطلاحات حوزه ارز دیجیتال بسیار گسترده میباشد و در این صفحه سعی شده است پرکاربردترین اصطلاحات ذکر شود و به مرور نیز به این اصطلاحات افزوده خواهد شد

آلت‌کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال جایگزین به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شوند که پس از بیت کوین متولد شده‌اند. به‌عبارت ساده، هر ارز دیجیتال دیگری به‌جز بیت کوین، در دسته‌بندی آلت‌کوین‌ها جای می‌گیرد.

به عمل خرید‌و‌فروش سریع یک دارایی در بازارهای مختلف آربیتراژ می‌گویند. آربیتراژ برای سودبردن از اختلاف قیمت دارایی خاصی در دو بازار مختلف استفاده می‌شود.

ایردراپ به عملی می‌گویند که مقدار مشخصی ارز دیجیتال یا توکن به‌‌رایگان بین مخاطبان توزیع می‌شود. ایردراپ را معمولاً تیم یک ارز دیجیتال انجام می‌دهد تا کاربران را به استفاده و افزایش محبوبیت کوین یا توکن تشویق کند. اکثر کمپین‌های Airdrop با سازوکاری نظیر دریافت کوین یا توکن در ازای انجام کارهای ساده مانند به‌اشتراک‌گذاری اخبار یا مطلع‌کردن دوستان یا دانلود برنامه اجرا می‌شوند.

به بیشترین قیمتی می‌گویند که هر ارز دیجیتال یا دارایی در طول عمر خود ثبت می‌کند.

به برنامه‌ها یا نرم‌افزارهایی گفته می‌شود که به‌جای اجرا روی یک رایانه یا سرور مرکزی، کدهای آن‌ها روی قراردادهای هوشمند نوشته شده‌اند و در یک شبکه بلاک چینی اجرا می‌شوند.

نوعی استیبل کوین‌ است که نهاد یا سازمان خاصی از آن پشتیبانی نمی‌کند و سازوکاری غیرمتمرکز دارند.

به هر چیزی که در چهارچوب کلی ارزهای دارایی‌های دیجیتال قرار گیرد، اکوسیستم دارایی‌های دیجیتال گفته می‌شود. این چهارچوب شامل طیف گسترده‌ای از توکن‌ها یا کوین‌های دیجیتال، توکن‌های غیرمثلی، استیبل‌کوین‌ها و محصولات مشتقه و آتی می‌شود.

استخراج (ماینینگ) فرایندی در شبکه‌های بلاک چینی است که در آن، بلاک‌های جدید به شبکه اضافه و تراکنش‌های کاربران تأیید می‌شوند.

واسطه‌هایی که داده‌های خارج از شبکه‌های بلاک چینی را به پروتکل‌های غیرمتمرکز منتقل می‌کنند.

نوعی الگوریتم اجماع در شبکه‌های مبتنی‌بر بلاک چین است.

ارز دیجیتالی که قیمت آن همواره ثابت است. برای مثال، قیمت تتر همواره برابر با یک دلار است.

ارزش کل قفل‌شده نشان‌دهنده مقدار ارزهای دیجیتالی است که در پروتکلی خاص سپرده‌گذاری شده است. در حوزه ارزهای دیجیتال، ارزش کل قفل‌شده معیار مناسبی برای بررسی ارزش هر پلتفرم دیفای است.

فومو (FOMO) مخفف عبارت Fear of Missing Out به‌معنای ترس از عقب‌افتادن یا جاماندن است.

فاد (FUD) مخفف عبارت Fear, Uncertainty and Doubt به‌معنای ترس و بلاتکلیفی و نبود قطعیت است و به شرایطی اشاره می‌کند که اخبار منفی و گمراه‌کننده بر بازار حاکم است.

تحلیل فاندامنتال یا بنیادین نوعی تحلیل است که در آن به فاکتورهایی مانند فناوری یک پروژه، تیم آن، احتمال رشد آن و سایر شاخص‌های این‌چنینی توجه می‌شود.

یکی از استانداردهای ساخت توکن در شبکه اتریوم است که می‌توان با آن چند دارایی مختلف را ترکیب و مجموع آن‌ها را در قالب یک توکن غیرمثلی عرضه کرد؛ مانند ترکیب یک NFT با چند توکن ERC-20.

عملیات انتقال ارزهای دیجیتال روی بلاک چین است. زمانی که شخصی برای شخص دیگری ارز دیجیتال ارسال می‌کند، درحقیقت تراکنش انجام داده است.

تراکنش‌بر‌ثانیه معیاری است که توانایی سیستم کامپیوتری (شبکه) را در اجرای عملیات‌ها و تراکنش‌ها نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، بیت کوین می‌تواند در هر ثانیه ۷ تراکنش را پردازش کند.

حساب کاربری عموماً به داده‌های ذخیره‌شده در سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاق می‌شود. هدف حساب کاربری ایجاد بستری برای رهگیری فعالیت‌های اشخاص در سیستم‌های ذخیره‌سازی است.

حد گس اصطلاحی مختص شبکه اتریوم است که به حداکثر میزان گسی اشاره می‌کند که کاربر مایل است برای تراکنش مصرف کند.

حجم معامله برای یک دارایی، مجموع تمام ارزشی است که در صرافی‌ها خریدوفروش شده است.

در حوزه ارزهای دیجیتال، کوین یا سکه، ابزاری دیجیتالی و رمزنگاری‌شده است که از الگوریتم‌های خاصی بهره می‌برد و برای انتقال دارایی یا پول از آن استفاده می‌شود.

سبد سرمایه یا پورتفولیو مجموعه‌ای از ارزهای دیجیتال یا دارایی‌های مختلف محسوب می‌شود که افراد در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

اختصاص‌دادن ارز دیجیتال به شبکه بلاک چین و دریافت پاداش است.

ارز دیجیتالی است که هیچ ارزش و کاربرد خاصی ندارد.

به تعداد واحدهایی از یک ارز دیجیتال (توکن یا کوین) گفته می‌شود که در بازار عرضه شده باشند. درواقع، عرضه درگردش مجموع تعداد واحدهایی از یک ارز است که کاربران به‌صورت بالقوه می‌توانند آن‌ها را خریدوفروش کنند.

نوعی فناوری است که با فراهم‌کردن امکان تبادل اطلاعات و ارزش میان شبکه‌های بلاک چینی مختلف، ارتباط آن‌ها را تسهیل می‌کند.

دستگاهی است که از قدرت پردازشی آن برای ایجاد بلاک‌های جدید در شبکه‌های بلاک چینی و تأیید تراکنش‌های کاربران استفاده می‌شود. شخص یا مؤسسه مالک این دستگاه‌ها نیز ماینر (استخراج‌کننده) نامیده می‌شود.

نمادی است که ارزهای دیجیتال با آن شناخته می‌شوند. برای مثال، نماد بیت کوین «BTC» است.

وب‌۳ نسل آینده شبکه جهانی وب است. در این وب، به تمرکززدایی و حریم خصوصی توجه شده است؛ مسئله‌ای که در وب‌۲ (وب امروزی) شاهدش نیستیم.

تعامل مستقیم بین دو شخص یا کامپیوتر بدون نیاز به نهاد مرکزی است.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
اصطلاحات ارز دیجیتال