آینده ارزهای دیجیتال

در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامعی در مورد آینده ارزهای دجیتال ارائه شود

سال ۲۰۲۱ سال بزرگی برای ارزهای دیجیتال بود. اما آینده این صنعت به چه شکلی است؟

در ۲۰۲۱ شاهد رشد بازار و ثبت رکوردهای قیمتی بالایی برای بیت کوین بودیم و اتریوم به عنوان دومین ارز دیجیتال بازار، به بالاترین قیمت خود در این سال رسید.

در تمام این سال‌ها، علاقه مردم به ارزهای دیجیتال رشد زیادی داشته است. این موضوع نه تنها در بین سرمایه گذاران، بلکه در فرهنگ عامه نیز به موضوعی داغ تبدیل شده است.

دیو آبنر Dave Abner، رئیس توسعه جهانی صرافی جمینی Gemini می‌گوید: «از بسیاری جهات، سال ۲۰۲۱ یک موفقیت عظیم بود. می‌توان گفت که تمرکز و توجه فوق العاده‌ای به صنعت کریپتو معطوف شده است.»

اما این صنعت تنها در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و دائما در حال تکامل است. به همین دلیل پیش‌بینی اینکه آینده بلندمدت به چه شکل است دشوار است.

در حالی که پیش‌بینی دقیق آینده بازار غیرممکن است اما در ادامه به ۵ مسئله که در این پیش بینی تاثیر گذار است، می‌پردازیم.

ارزهای دیجیتال
قانون گذاری ارزهای دیجیتال

مقررات شفاف، به معنای حذف یک سد مهم برای پذیرش ارزهای دیجیتال توسط دولت‌ها و استفاده بدون دردسر شرکت‌های بین المللی از آن‌ها است.

لایحه زیرساختی ۱.۲ تریلیون دلاری که در ماه نوامبر توسط رییس جمهور آمریکا به امضا رسید شامل مقرراتی مانند مالیات ارزهای دیجیتال است که می‌تواند ردیابی منابع ارزهای دیجیتال در بین آمریکایی‌ها را آسان‌تر کند.

حتی قبل امضا شدن این لایحه کارشناسان معتقد بودند که سرمایه‌گذاران باید هرگونه سود یا زیان خود در بازار ارزهای دیجیتال را ثبت کنند.
اعلانیه‌های رگولاتوری‌ها می‌تواند، به راحتی بر قیمت ارزهای دیجیتال در این بازار بی ثبات تاثیر بگذارد. نوسانات بالای بازار دلیلی است که کارشناسان، سرمایه‌گذاری بیش از ۵ درصد از کل سرمایه را در این بازار توصیه نمی‌کنند.

در نهایت، بسیاری از کارشناسان معتقدند که تبیین مقررات اثرات مثبتی در این بازار می‌گذارد و یک قانون‌گذاری معقول یک بازی برد-برد هم برای کاربران ارز دیجیتال و هم دولت‌هاست.

وجود قوانین شفاف باعث اعتماد مردم به این دارایی‌ها و طبیعتا پذیرش بیشتر می‌شود.

با افزایش این قانون‌گذاری‌ها و پذیرش هر چه بیشتر دولت‌ها آینده طلایی‌تری در انتظار این صنعت خواهد بود.

راه‌اندازی ETF ارزهای دیجیتال

راه اندازی و شروع فعالیت قانونی ETF ارزهای دیجیتال در بورس کشورهای مختلف، پول را از صنایع قدیمی به این بازار نوپا هدایت می‌کند. با شروع فعالیت اولین ETF بیت کوین در ماه اکتبر در بورس نیویورک قدم بزرگی در این زمینه برداشته شد.

اما برخی از کارشناسان معتقدند که ETF بیت کوین به تنهایی کافی نیست چرا که خریداران این صندوق خود بیت کوین را مستقیما نمی‌خرند یا آن را ذخیره نمی‌کنند بلکه قراردادهای آتی بیت کوین را نگه می‌دارند. با وجود اینکه این قراردادها بیت کوین از روندهای کلی بازار رمزارزها پیروی می کند اما ممکن است مستقیما از قیمت بیت کوین پیروی نکند.

هنوز خیلی زود است که بگوییم چه تعداد سرمایه‌گذار در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری خواهند کرد اما صندوق ETF نیویورک در هفته‌های اول شاهد معاملات زیادی بود که امیدواری زیادی به طرفداران بازار ارزهای دیجیتال می‌دهد.

به طور کلی هرچه رمزارزها در این صنعت سنتی در دسترس‌تر باشند، افراد بیشتری به آن‌ها اعتماد می‌کنند و در نتیجه بر روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند

پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال توسط سازمان‌ها​

غول‌های صنایع مختلف در سال ۲۰۲۱ به ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین علاقه زیادی نشان دادند و بعضی سرمایه‌گذاری‌های بزرگی کردند.

برای مثال شرکت AMC اخیرا اعلام کرده است که قصد دارد تا پایان سال جاری از پرداخت‌ با بیت‌کوین پشتیبانی کند.

شرکت‌های فین‌تکی مانند پی‌پل PayPal و اسکوئر Square نیز با آغوشی باز به استقبال رمزارزها رفته‌اند و حتی ابر شرکتی مانند تسلا Tesla میلیاردها دلار بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است.

کارشناسان هر روزه درباره سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و بیشتری در این بازار صحبت می‌کنند.

با وجود اینکه در حال حاضر پرداخت با ارزهای دیجیتال برای خیلی‌ها منطقی نیست اما رشد فروشگاه‌هایی که از پرداخت با رمزارزها پشتیبانی می‌کنند، بسیاری از افراد را نسبت به این بازار کنجکاو می‌کند که خود قدمی به سوی پذیرش گسترده توسط مردم است.

احتمالا زمان زیادی طول خواهد کشید تا اینکه از بیت کوین یا سایر رمزارزها برای پرداخت هزینه‌های روزمره استفاده شود اما به قول معروف این اتفاق قدمی کوچک برای ما و قدمی بزرگ برای ارزهای دیجیتال است.

هرچه سازمان‌ها و شرکت‌های بیشتری از این صنعت پشتیبانی کنند، اعتماد بیشتری نسبت به این بازار ایجاد و طبیعتا باعث آینده درخشان‌تری می‌شود.

چشم‌انداز آینده بیت کوین

بیت کوین به طور کلی شاخص خوبی برای بازار ارزهای دیجیتال است چرا که بیشترین سهم از حجم کل بازار را در اختیار دارد و بقیه رمزارزها تمایل دارند روند آن را دنبال کنند.

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۱ افزایش شدیدی داشت و در ماه نوامبر به سقف قیمتی خود یعنی به بیش از ۶۸۰۰۰ دلار رسید. این رکورد بالاترین قیمت تاریخی بیت کوین پس از رشد ۶۰ هزار دلاری آن در آوریل بود. اما از آن به بعد بخت با پادشاه بلامنازعه ارزهای دیجیتال یار نبود و تا ۴۰ هزار دلار سقوط کرد. این بی‌ثباتی بخش بزرگی از این بازار است که سرمایه‌گذاران باید آن را در نظر بگیرند.

اما بیت کوین تا کجا بالا خواهد رفت؟ بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که رشد بیت کوین در بلند مدت ادامه‌دار خواهد بود و ممکن از تا ده سال دیگر به بالای ۵۰۰ هزار دلار برسد.

از سال ۲۰۱۱، نوسانات بسیار زیادی در بیت‌کوین و بازار رمزارزها وجود داشته است. بسیاری از حرفه‌ای‌های بازار بر این باورند که بیت کوین و بازار ارزهای دیجیتال در کوتاه مدت نوساناتی خواهد داشت اما به راه خود و صعود بلند مدت ادامه خواهد داد.

آینده رمزارزها

می‌توان در مورد ارزشی که ممکن است بازار ارزهای دیجیتال در ماه‌ها و سال‌های آینده برای سرمایه‌گذاران داشته باشد، حدس‌هایی زد اما واقعیت این است این بازار همچنان سوداگرانه و پر نوسان عمل می‌کند و آن‌چنان سابقه‌ای ندارد که بتوان بر اساس داده‌های تاریخی آن، به بررسی آینده پرداخت.

مهم نیست که یک کارشناس درباره این بازار چه فکری می‌کند واقعیت این است که هیچ کس واقعا چیزی نمی‌داند.

به همین دلیل باید سرمایه‌ای را وارد این بازار کنیم که از دست دادنش برایمان مهم نباشد. اگر فردی ریسک پذیر هستید خب به بازار درستی روی آورده‌اید اما اگر ۵ درصد ضرر خواب شبتان را مختل می‌کند پس همینجا این مقاله را تمام کنید و به فکر ورود به بازار رمزارزها نباشید.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
آینده ارزهای دیجیتال