آشنایی کامل با تتر

در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامعی در مورد تتر ارائه شود

تتر (Tether) یک ارز دیجیتال و استیبل کوین است، بدین معنا که هر Tether با یک دلار آمریکا پشتیبانی می‌شود.

استیبل کوین یا کوین پایدار در واقع کوین‌هایی با قیمت ثابت هستند. معمولا اکثر استیبل کوین‌ها پشتوانه دلار دارند. اما برخی از این نوع رمز ارزها با طلا، ارزهای دیجیتال دیگر یا کالاهای با ارزش دیگر پشتیبانی یا توسط الگوریتم‌های ریاضی تنظیم می‌شوند. بر اساس چنین ایده‌ای و از طریق توانایی عملیاتی ارزهای دیجیتال ارزش دلار ثابت می‌ماند.

استیبل کوین چیست؟‌

تتر (USDT) محبوب‌ترین استیبل کوین بازار است. برای همین، استیبل کوین Tether به یک ارز دیجیتال مهم در بازار ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

امروزه، تتر به تامین نقدینگی و کم شدن ضرر کاربران در برابر نوسانات بازار کمک می‌کند. این قابلیت تتر به‌دلیل استیبل کوین بودن آن است. مزایای این کوین‌ها در بازار کریپتو غیرقابل انکار است. مهم ترین مزیت کوین پایدار این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به عنوان راهی برای فرار از بازارهای نزولی بدون تبدیل دارایی خود به پول‌های فیات، از آنها استفاده کنند.

معمولا ارزش این کوین‌ها به یک ارز فیات یا دارایی با ارزش وابسته است. شرکت Tether Ltd در ابتدا اعلام کرده بود که هر یک USDT ارزشی معادل یک دلار دارد و پشتوانه آن دلار است. اما در سال ۲۰۱۹ این پشتوانه را تغییر داد تا شامل وام به شرکت‌های وابسته شود. در گزارشی که در سال ۲۰۲۱ توسط تتر منتشر شد، مشخص شد که تنها ۲.۹ درصد از USDTها پشتوانه دلاری دارند و بیش از ۶۵ درصد از این توکن‌ها با سفته‌های بدون وثیقه پشتیبانی می‌شوند.

هم‌اکنون ۴ نوع استیبل کوین تتر وجود دارد؛ USDT با پشتوانه دلار آمریکا، EURT با پشتوانه یورو، CNHT با پشتوانه یوان چین و XAUT یا تتر گلد (Tether Gold) با پشتوانه ۱ اونس طلا.

تتر
چه کسانی از تتر استفاده می‌کنند؟

در واقع می‌توان گفت هر شخصی که امروزه در بازار ارزهای دیجیتال ترید می‌کند با تتر نیز معامله کرده است. کمتر کسی است که برای خرید و فروش بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال خود از تتر استفاده نکرده باشد و یا به هنگام دریافت سود از بیت کوین خود، آن را به تتر تبدیل نکرده باشد.

در حال حاضر اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال USDT را در بازار معاملاتی خود دارند و از آنجایی که تتر اولین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال است و افراد زیادی آن می‌شناسند بیشترین حجم معاملات را در میان سایر استیبل کوین‌ها دارد. با توجه به حجم معاملات بالا، شرکت تتر نیز کوین‌های بیشتری را به نسبت عرضه و تقاضا وارد بازار می‌کند.

ماتی گرینسپن، تحلیلگر بازار eToro، در پاسخ به این سوال اذعان دارد که : هر کسی که در صرافی‌های بزرگ معامله می‌کند از تتر استفاده می‌کند.

وبسایت تتر می‌گوید که تتر به شما این امکان را می‌دهد تا برای ذخیره سازی، ارسال و دریافت توکن‌های دیجیتال به صورت فرد به فرد، جهانی، سریع و ایمن از این ارز دیجیتال به عنوان جایگزین ارزهای رایج استفاده کنید. نگه‌داشتن دارایی مشتریان به صورت تتر به این معنی است که صرافی ها می‌توانند هزینه‌ی تراکنش‌ها را تا زمانی که یک مشتری مایل به دریافت دارایی‌اش به شکل دلار باشد، کاهش دهند. سپس، تتر را می‌توان با آن دلارها مبادله کرد. معامله‌گران همچنین از USDT برای حفظ سود خود در زمان نوسانات بازار و همچنین برای نقل و انتقال پول از یک پلتفرم به یک پلتفرم دیگر استفاده می‌کنند.

انواع شبکه‌های تتر چیست؟

منظور از انواع تتر چیست؟ Tether اکنون در بلاکچین‌های چندین ارز دیجیتال از جمله اتریوم (ETH)، ترون (TRX)، ایاس (EOS)، سولانا (SOL)، الگوراند (Algorand)، هکوچین (Heco)، بایننس اسمارت چین (BSC)، پالگیان (Matic)، فانتوم (FTM)، آربیتروم، xDai، ترا (Terra) و چندین شبکه دیگر در دسترس است. تتر برای اولین بار توسط لایه امنی (OMNI) روی بلاکچین بیت کوین بالا آمد، اما در حال حاضر از تتر امنی به دلیل سرعت کمتر و کارمزد بالا، کمتر استفاده می‌شود.

با اینکه تتر بر روی چندین بلاک چین قرار دارد اما ماهیت آن هیچ تغییری نکرده است و هر USDT برابر با ۱ دلار است. برای مثال تتر erc20، مربوط به بلاک چین اتریوم بوده و تتر trc20 در بلاک چین ترون استفاده می‌شود. تنها تفاوت آنها مربوط به سرعت انتقال و کارمزد تراکنش است، زیرا هر بلاک چین با توجه به ویژگی های خود سرعت بالاتر و یا کارمزد کمتری دارد. تا به امروز، بزرگترین بازار استفاده از USDT در اتریوم است.

آیا تتر ایمن است؟

با وجود محبوبیت بسیار تتر، این رمز ارز از نوعی عدم شفافیت رنج می برد و حتی چندین بار هم به دلیل هک شدن مجبور به بروزرسانی سیستمی شده است.

در نوامبر سال 2017 ، تتر ادعا کرد که هک شده و 31 میلیون دلار تتر کوین به سرقت رفته ، و پس از آن یک هارد فورک (تغییر در بلاک چین یا بروز رسانی) صورت گرفت.

در ژانویه 2018 ، این یک مانع دیگر برای تتر ایجاد شد زیرا حسابرسی لازم برای اطمینان از اینکه پول واقعی به درستی نگهداری می شود هرگز انجام نشده است.
با این حال همانطور که اشاره شد، این ارز دیجیتال ثابت بلاکچین مخصوص به خود را ندارد و از امنیت سایر بلاکچین های میزبانش بهره مند می شود.

مزایای ارز تتر

شاید به هنگام مطالعه مطالب بالا این فکر به ذهن شما خطور کرده باشد که غالب مردم به هنگام ورود به بازار ارز دیجیتال به دنبال کسب سود از این بازار هستند و شناخت ارز دیجیتالی که همواره ارزش ثابتی داشته و دچار پامپ و دامپ نمی‌شود و درواقع سودی هم به ما نمی‌رساند، چه اهمیتی دارد و چرا باید از تتر که هیچ احتمالی برای افزایش قیمت آن نمی‌توان متصور شد استفاده کنیم؟
پاسخ به این سوال در گرو شناخت ویژگی‌های مثبت تتر است. شاید به جرئت بتوان گفت که مهم‌ترین ویژگی مثبت این ارز دیجیتال، کوتاه بودن مدت زمان انجام تراکنش آن است. طبیعتا واریز و برداشت دلار در حالت عادی در صرافی‌های خارجی فرآیندی زمانبر است و به طور میانگین به منظور پردازش آن یک الی چهار روز کاری زمان نیاز دارید. این در حالی است که تتر چنین تراکنش‌هایی را در عرض چند دقیقه انجام می‌دهد و این مسئله برای تریدرهایی که به دنبال جابه‌جایی سریع دارایی خود هستند و قصد دارند از نوسانات قیمت بازار سود ببرند، مزیت مثبتی تلقی می‌شود.
ویژگی مثبت دیگر این استیبل کوین، پایین بودن میزان کارمزد تراکنش است. انجام تراکنش در شبکه سوییفت کمی گران تمام می‌شود و کارمزدی که بابت تراکنش‌ها از شما گرفته می‌شود، به طور میانگین 30 دلار است که مبلغ قابل توجهی به نظر می‌رسد و تازه این تمام ماجرا هم نیست! اگر قصد دارید از پولی استفاده کنید که صرافی مدنظر شما از آن پشتیبانی نمی‌کند، در این صورت بانک هزینه‌های زیادی را بابت تبدیل پول و همچنین انتقال آن به خارج از کشور از حساب شما کسر می‌کند و مبلغی را نیز به عنوان کارمزد برمی‌دارد. این در حالی است که تتر برای انتقال پول بین کیف پول‌ها کارمزدی از شما کسر نمی‌کند.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
آشنایی کامل با تتر