آشنایی با ارز دیجیتال یونی سواپ

در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامعی در مورد ارز دیجیتال یونی سواپ ارائه شود

تاریخچه و بنیان گذاران ارز دیجیتال یونی سواپ

یونی سواپ به عنوان طرحی برای معرفی AMM ها یا بازار ساز خودکار در اتریوم به مخاطبان ارائه شد، خالق این پلتفرم هیدن آدام ، توسعه دهنده اتریوم است، او حین نهایی کردن یونی سواپ در پروژه‌های مختلفی کار می‌کرد و کار او مستقیماً توسط خالق اتریوم اطلاع داده شد. بوترینحتی در نهایت نام پروتکل که در ابتدا به Unipeg معروف بود را به آن داد .

آدام همچنین گفته است که الهام اصلی پلتفرم یونی سواپ از یکی از پست‌های وبلاگ خود بوترین ناشی شده است. ایده اصلی او برای تمرکز بر اتریوم پس از آن انجام شد که یکی از دوستانش او را متقاعد کرد که تحقیق و درک پروتکل را در سال ۲۰۱۷ آغاز کند. همانطور که در مطالب قبلی نیز گفتیم، توکن این پلتفرم در سپتامبر سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است.

ارز دیجیتال یونی سواپ
هدف ارز یونی سواپ

این ارز در واقع یک پروتکل متن باز است که برای تبادل انواع توکن‌های ERC-20 مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید این پروتکل در بستر شبکه اتریوم انجام می‌شود و همین عامل نیز باعث افزایش سرعت و امنیت آن می‌شود. هدف اصلی از تشکیل ارز دیجیتال یونی سواپ این بود که بستری برای کاربران شبکه بلاکچین اتریوم فراهم شود تا بتوانند به صورت مستقیم معاملات خود را انجام دهند بدون اینکه نیازی به واسطه داشته باشند.

نحوه کارکرد یونی سواپ

مبادلات در صرافی یونی سواپ با کمک گرفتن از قراردادهای هوشمند برای اجرای پروتکل‌ها انجام می‌شوند. قراردادهای هوشمند Exchange و Factory دو قراردادی هستند که در حال حاضر برای انجام تریدها به کمک این پلتفرم آمده‌اند. هر کدام از این قراردادها برای انجام عملیات مشخصی فراخوانی می‌شوند. برای اضافه کردن توکن جدید به پلتفرم یونی سواپ قرارداد هوشمند Factory به معنای کارخانه فراخوانی می‌شود و در مواقعی که نیاز به سواپ یا همان مبادله ارزها و توکن‌ها در پلتفرم باشد، قرارداد هوشمند Exchange به معنای تبادل فراخوانی می‌شود.

پلتفرم ارز یونی سواپ غیرمتمرکز است

علی‌رغم غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، اکثر صرافی‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال همچون بایننس متمرکز هستند. در صرافی‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود و پای هیچ واسطی در میان نیست. برای توضیح این موضوع به این مثال توجه کنید، فرض کنید قصد خرید یک ویلا را دارید و قرار است معامله را در یک بنگاه خرید و فروش ملک انجام دهید. مطمئناً بنگاه‌دار نیز درصدی را به عنوان سود معامله از شما مطالبه می‌کند و در عوض یک قرارداد مطمئن‌تر را برای شما فراهم می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز با حذف واسط سود را برای کاربران خود نگه داشته و اعتبار و اطمینان لازم برای انجام تبادلات را توسط قراردادهای هوشمند تأمین می‌کنند.

تفاوت ارز دیجیتال یونی سواپ با دیگر ارزهای دیجیتال در چیست؟

در شبکه یونی سواپ هر توکن ERC-20 را می‌توان بدون نیاز به تأیید یا اجازه ایجاد کرد. در واقع می‌توان هر توکن قرارداد هوشمند یا استخر نقدینگی را در صورت عدم وجود به راحتی ایجاد کرد.

هنگامی که توکن دارای قرارداد هوشمند مبادله‌ای و استخر نقدینگی خود است، هر کسی می‌تواند توکن را معامله کرده و یا در استخر نقدینگی مشارکت کند و در عین حال ۰/۳ درصد پاداش در ازای مشارکت در استخر دریافت کند. برای مشارکت در استخر نقدینگی، باید وجه معادل ارزش توکن اتر و ERC-20 را در استخر سرمایه‌گذاری کنید.

آینده ارز دیجیتال یونی‌ سواپ

با توجه به امکانات فوق‌العاده‌ای که در این ارز نهادینه شده است، امکان رشد بیشتر آن در آینده اصلا دور از انتظار نیست. در حال حاضر نیز این ارز نوظهور به واسطه‌ ویژگی‌هایی که بیان شد و درواقع تسهیل ترید برای کاربران، بسیار شناخته شده است و با داشتن میلیاردها دلار دارایی با اینکه رتبه‌ بالایی ندارد ولی میتوان به آینده‌ آن امیدوار بود. با توجه به اینکه این ارز دیجیتال پشتیبانی شبکه‌ اتریوم و همچنین صرافی یونی‌ سواپ را دارا می‌باشد، انتظار می‌رود رشد بیشتری را از این ارز ببینیم.

ارز دیجیتال یونی سواپ
برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
آشنایی با ارز دیجیتال یونی سواپ