آزمون های ورودی در دانشگاه های ترکیه

در این مقاله انواع آزمون های ورودی در دانشگاه های ترکیه شرح داده شده است
برخی از آزمون ها جهت ورود و تحصیل در دانشگاه های ترکیه

متقاضیان برای ورود به دانشگاه های ترکیه، باید مدارکی را آماده کنند که دانشگاه مورد نظر آنها نیاز دارد. هر دانشگاه با توجه به رشته مورد نظر افراد و مقطع تحصیلی آنها، نیاز به نمره قبولی در آزمون های مختلفی دارد. برخی از آزمون هایی که عموما دانشگاه های ترکیه برای پذیرش دانشجویان به آن نیاز دارند به شرح زیر است:

آزمون SAT جهت ورود و تحصیل در دانشگاه‌ های ترکیه

SAT مخفف کلمه Scholastic Aptitude Test به معنی آزمون استعداد تحصیلی می باشد. SAT یک آزمون چند گزینه‌ ای است که هدف آن سنجش دانش‌آموزانی است که دوره دبیرستان را گذرانده‌ باشند و قصد ورود به برترین دانشگاه‌ های جهان را دارند. بنابراین مسئولان پذیرش کالج‌ ها، نمرات آزمون SAT را در کنار معدل دبیرستان و فعالیت های فوق برنامه، مصاحبه ‌های پذیرش و مقالات شخصی افراد مورد بررسی قرار می دهند.

آزمون YOS برای دانشجویان بین ‌المللی

آزمون یوس YOS ، یک آزمون ملی ویژه دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد که هر ساله توسط دانشگاه های دولتی کشور ترکیه برای دانشجویان بین المللی که قصد تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی را دارند، برگزار می شود. افرادی می توانند در آزمون YOS شرکت نمایند که تحصیلات دبیرستان را به اتمام رسانده باشند و مدرک دیپلم در دست داشته باشند.

همچنین متقاضیان برای شرکت در این آزمون باید به زبان ترکی تسلط داشته باشند تا بتوانند به سوالات پاسخ دهند.

آزمون YOS برای سنجش مهارت های پایه و زبان ترکی دانشجویان بین المللی طراحی شده است و در واقع معیاری برای پذیرش آنها در دانشگاه های دولتی ترکیه می باشد. مدرک آزمون YOS به مدت 2 سال اعتبار دارد.

افرادی که در این آزمون پذیرفته شوند، به راحتی می توانند در دانشگاه های برتر دولتی ترکیه پذیرش دریافت نمایند و از امکانات رفاهی و آموزشی این دانشگاه ها بهره ببرند.

آزمون TOMER برای یادگیری زبان ترکی

واژه TOMER مخفف عبارت Türkçe Öğretim Merkezi و به معنی مرکز آموزش زبان ترکی می باشد. این آزمون اهمیت زیادی برای دانشگاه های کشور ترکیه دارد به صورتی که یکی از پیش نیاز های ورود به دانشگاه های ترکی زبان ترکیه، شرکت در همین آزمون TOMER است. هدف از برگزاری آزمون TOMER ، سنجش سطح دانش زبان ترکی فرد متقاضی می باشد.

مهارت‌هایی که در آزمون TOMER بررسی می‌شوند شامل 6 بخش مختلف می شود. در آزمون TOMER، متقاضیان تحصیل در ترکیه در زمان 240 دقیقه فرصت دارند تا به 100 سوال پاسخ دهند. به طور کلی ساختار تومر همانند آزمون های آیلتس و تافل می باشد. بخش ‌های مختلف این آزمون عبارتند از:

Reading
Listening
Writing
Structure
Spoken Production
Spoken Interaction

دانشگاه ترکیه

آزمون GRE برای ورود دانشجویان به تحصیلات تکمیلی

حروف اختصار GRE، مخفف عبارت ” Graduate Records Examination” می باشد. آزمون بین‌المللی پذیرش برای مقاطع بالاتر از کارشناسی انجام می شود. آزمون GRE یک آزمون استاندارد است که توانایی علمی و تحصیلی افراد را برای ورود به تحصیلات تکمیلی در مراکز علمی معتبر دنیا ارزیابی می نماید.

برای تحصیل در ترکیه این آزمون به عنوان بخش مهمی از مراحل پذیرش در دانشگاه های برتر دنیا و همچنین در دانشگاه های ترکیه مورد استفاده قرار می گیرد. سازمان برگزار کننده آزمون های آموزشی ETS (Educational Testing Service) در سال 1936، آزمون GRE را برای پیشرفت در آموزش پایه گذاری کرد.

این سازمان، آزمون GRE را به عنوان هوشمندانه‌ ترین راه برای ورود به مقاطع تحصیلات تکمیلی و مدارس کسب و کار، معرفی نمود. زیرا که ملاک و ارزیابی دانشگاه ها برای انتخاب دانشجو آزمون GRE به حساب می آید.

به همین جهت، بر طبق آمار به دست آمده، نشان می دهد که این آزمون در بین آزمون هایی که به زبان انگلیسی برای سنجش دانش افراد برگزار می شود، از درجه سخت تری برخوردار بوده است.
چرا که در این آزمون دانش و مهارت‌ هایی همچون علم ریاضی، احتمالات، جبر و هندسه‌ متقاضیان مورد ارزیابی قرار می گیرد. از آنجایی که این آزمون به زبان انگلیسی برگزار می شود، باید جواب سوالات و تحلیل آنها نیز به زبان انگلیسی به صورتی متقاعد کننده باشد. همین امر است که ممکن است آزمون را برای متقاضیانی که زبان اصلی آنها انگلیسی نمی باشد، بسیار دچار چالش نماید.

برای هدف از آزمون GRE، ارزیابی مهارت هایی در زمینه استدلال کلامی، استدلال کمی، نوشتار تحلیلی و مهارت های تفکر انتقادی است که طی یک دوره طولانی یادگیری به دست آمده است. متقاضیان باید نمره لازم را از این آزمون کسب نمایند تا در پذیرش دانشگاه ها در کشور های مربوطه مورد ارزیابی قرار گیرند.
لازم به ذکر است که آزمون GRE برای رشته های پزشکی و حقوق مورد استفاده قرار نمی گیرد و برای این رشته ها آزمون های جداگانه ای در نظر گرفته شده است. اما سایر رشته ها به خصوص در زمینه فنی و مهندسی، متقاضیان برای ورود به دانشگاه های برتر در کشور ترکیه، نیاز به نمره قبولی در آزمون GRE دارند.

آزمون های ورودی در دانشگاه های ترکیه