آشنایی با استیبل کوین USDC

استیبل کوین USDC
استیبل کوین (USDC) چیست؟

یو اس دی کوین با نشان اختصاری USDC ارز دیجیتالی است که بر روی شبکه اتریوم توسعه‌یافته است. پشتوانه USDC دلار آمریکا یا دارایی‌های دلاری مانند اوراق بهادار خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا است. USDC یک استیبل کوین است و قیمت یو اس دی کوین هرگز از یک دلار بیشتر یا کمتر نخواهد بود.

یو اس دی سی USDC با چندین بلاکچین سازگار است، از جمله:

1- اتریوم
2- الگوراند
3- سولانا
4- استلار
5- ترون

USDC

تاریخچه یو اس دی سی ؛ همکاری سیرکل و کوین بیس

یو اس دی کوین در سپتامبر سال 2018 توسط کنسرسیوم سنتر (Center) که حاصل همکاری شرکت سیرکل (Circle) و صرافی کوین بیس (Coinbase) بود، راه‌اندازی شد. ارز USDC یکی از استیبل کوین های دارای رشد بالا و سریع بوده که با نسبت یک به یک به دلار آمریکا گره خورده است.

یکی از مهمترین ویژگی‌های جالب توجه ارز USD Coin، شرکت سیرکل است، کمپانی که مقدار پول لازم جهت پشتیبانی از عرضه در گردش یو اس دی کوین را در خزانه خود نگهداری می‌کند. همانطور که گفتیم، کنسرسیوم سنتر نیز حاصل همکاری شرکت سیرکل و صرافی کوین بیس، و در واقع یک کنسرسیوم حاکمیت و چارچوب صادرکننده متن باز برای استیبل کوین هاست. به عبارت دیگر، سنتر چارچوبی است که صدور و اتصال با دیگر پلتفرم‌ها را جهت حاکمیت یو اس دی سی ایجاد می‌کند.

سیرکل عضو بنیان‌گذار و سازنده فناوری محوری و برنامه‌نویسی پشتیبان کنسرسیوم CENTRE است. این شرکت حمایت سرمایه‌گذاران استراتژیک و خطرپذیری همچون آی‌دی‌جی کپیتال (IDG Capital)، بریر کپیتال (Breyer Capital)، جنرال کاتالیست پارتنز (General Catalyst Partners) گلدمن ساکس (Goldman Sachs)، سی‌‌آی‌سی‌سی آلفا (CICC Alpha)، بایدو (Baidu)، وان‌شانگ (WanXiang)، کردیت‌ایز (CreditEase) و بانک اور برایت (EverBright) را دارد. با توسعه قابلیت‌ها و پلتفرم‌های سیرکل، این شرکت مشارکت چشم‌گیری جهت ساخت ارز دیجیتال USDC داشت.

کوین بیس یکی از بزرگترین صرافی‌های رمز ارزی در دنیا و یکی از اعضای کنسرسیوم CENTRE است. طی ساخت استیبل کوین USD Coin، کوین بیس مشارکت فراوانی در توسعه و چشم‌اندازها، تسهیل، راه‌اندازی و بازاریابی این ارز دیجیتال برای مخاطبان کریپتویی خود داشت. پس از آن، یو سی دی کوین که حمایت این صرافی معتبر و شناخته‌شده را داشت، توانست به محبوبیت فراوانی دست یابد.

USDC
مزایای ارز دیجیتال یو اس دی کوین

1- یکی از مزایای یو اس دی کوین را می توان در هدف اصلی از ایجاد آن دید. ارز یو اس دی کوین به منظور ایجاد سرویس رمزگذاری دلار آمریکا و راحتی در استفاده از کوین ‌ها در اینترنت ایجاد شد. از دیگر مزایای این کوین می توان به تبدیل راحت این ارز به دلار در هر زمان و مکان اشاره کرد. از سوی دیگر تضمین صدور و بازخرید توکن‌ های یو اس دی برعهده قراردادهای هوشمند ERC-20 است.

2- از آنجایی که همیشه 1 دلار ارزش دارد و بسیار ایمن و مطمئن است، حداقل از نظر ارزهای دیجیتال، نگهداری ارز USDC در یک کیف پول رمزنگاری امن، نزدیکترین چیز به یک حساب پس انداز سنتی در بازارهای رمزنگاری است.

3- با بسیاری از کیف پول‌های سازگار با ERC-20، فهرست بلندبالایی از صرافی ‌های ارزهای دیجیتال کار می ‌کند و در تجارت جهانی و انتقال پول از آن در دنیای واقعی استفاده می‌ کند. همچنین می تواند به عنوان یک ذخیره ارزش در سبد ارزهای دیجیتال شما مفید باشد.

4- شرکت های موسس USDC تجربه گسترده ای در دنیای ارزهای دیجیتال دارند. کوین بیس یکی از صرافی های پیشرو ارزهای دیجیتال است. Circle نه تنها توسط سرمایه گذاران مبتنی بر رمزارز مانند Bitmain و Blockchain Capital پشتیبانی می شود، بلکه بین سال های 2018 تا 2019 صرافی ارز دیجیتال پولونیکس را نیز در اختیار داشت. در سال 2021، Circle قصد خود را برای تبدیل شدن به یک بانک ملی ارز دیجیتال اعلام کرد.

کیف پول های یو اس دی کوین

بنابراین همانطور که مشخص است، USDC روی شبکه‌های مختلف حضور دارد. پس از راه‌اندازی شبکه‌های بایننس چین (BEP2) و بایننس اسمارت چین (BEP20)، این استیبل کوین روی این زنجیره‌ها نیز عرضه شد.

کیف پول تراست از جمله والت هایی است که از انواع شبکه‌های ERC20 ،BEP2 ،BEP20 و TRC20 ارز یو اس دی کوین پشتیبانی می‌کند. اتمیک والت، کوبو، کوینومی، کیف پول اکسودوس، گواردا والت و بسیاری دیگر از جمله ولت های پشتیبان این استیبل کوین هستند.

 

ویژگی های خاص ارز یو اس دی کوین

ویژگی منحصر به فرد اصلی ارز USDC این است که همیشه 1 دلار ارزش دارد. این تفاوت بزرگی با سکه های بسیار فرار از جمله بیت کوین، اتریوم و دوج کوین است که ممکن است در یک روز شاهد نوسانات قیمت زیادی باشند.

سایر استیبل کوین های اصلی مرتبط با دلار عبارتند از Binance USD (BUSD)Tether (USDT), . دای یک استیبل کوین مشابه است که توسط یک صرافی اصلی ارزهای دیجیتال پشتیبانی می شود. دای بر روی پروتکل Maker اجرا می شود و به عنوان یک بازیگر اصلی جایگزین در جامعه کریپتو عمل می کند.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
آشنایی با ارز دیجیتال USDC