آشنایی با ارز دیجیتال پالیگان

در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامعی در مورد ارز دیجیتال پالیگان ارائه شود

تاریخچه ارز دیجیتال پالیگان

ارز پالیگان در اکتبر 2017 و توسط دو برنامه‌نویس حرفه‌ای بلاک‌چین ایجاد شد. این دو در شهر بمبئی هند فعالیت خود را شروع کردند و یک مشاور تجاری باسابقه هم آن‌ها را همراهی کرد.

نخستین شخص در بین این تیم جنتی کنانی (Jaynti Kanani) است. او یکی از حرفه‌ای‌ترین برنامه‌نویسان بلاک‌چین است که در حال حاضر در سمت مدیرعامل پالیگان فعالیت می‌کند. او در سال 2019 نقش اساسی در توسعه پروتکل‌های web 3 ،Wallet Connect و البته پلاسما اتریوم داشت.

نفر دوم این تیم سندیپ یانیوال (Sandeep Nailwal) است که او هم به‌عنوان یکی از توسعه دهندگان مطرح شبکه‌های بلاک‌چینی قلمداد می‌شود. او در حال حاضر مدیر ارشد شبکه پالیگان بوده و وظیفه برنامه‌نویسی را در آن بر عهده دارد. سندیپ پیش از این به‌عنوان مدیر اجرایی Welspun و مدیرعامل Scope Weaver فعالیت داشته است.

انوراک آرجون (Anurag Arjun) سومین عضو از این تیم می‌باشد. او تنها شخصی است که مهارتی در زمینه برنامه‌نویسی ندارد، اما در عوض تجربه زیادی در امور اقتصادی دارد.

این موضوع سبب شده تا به‌عنوان مشاور تجاری این پروژه منصوب شود. او پیش ‌از این در شرکت‌های مطرحی همچون SNL Financial ،Dexter Consultancy و IRIS Business فعالیت داشته است. همین مورد سبب شده تا شناخت مناسبی از دنیای ارزهای دیجیتال پیدا کند.

ارز دیجیتال پالیگان
مزایای شبکه پالیگان پالیگان

شبکه پالیگان دارای مزیت‌های منحصربه‌فرد فراوانی است که آن را نسبت به سایر شبکه‌های دیگر متمایز می‌کند. در حقیقت این شبکه توسط افرادی توسعه‌یافته که به خوبی با اشکالات موجود در شبکه اتریوم آشنایی داشته‌اند. از طرفی دیگر از دانش و ایده‌ی لازم برای رفع آنها هم برخوردار بوده‌اند. ترکیب این دو موضوع در کنار همدیگر سبب شده تا این شبکه مزایای مختلفی را داشته باشد. ما در ادامه چند مورد از این مزیت‌ها را خدمت شما عزیزان بیان کرده‌ایم.

1- سرعت عملیاتی: یکی از مهم‌ترین مشکلات شبکه اتریوم، سرعت بسیار پایین آن است. اما پالیگان توانسته به‌سرعت بسیار بالایی برسد. این شبکه توانسته به نرخ 65 هزار تراکنش در ثانیه (TPS) برسد. این موضوع در نوع خود یک امتیاز بسیار منحصربه‌فرد است.

2- مقیاس‌پذیری: شبکه پالیگان تراکنش‌های موجود در بستر اتریوم را در سایدچین خود انجام می‌دهد. این کار باعث می‌شود تا تراکنش‌ها با سرعت بالاتری انجام شوند و این در نوع خود مشکل عدم مقیاس‌پذیری اتریوم را برطرف می‌کند.

3- امنیت عالی: امنیت از دیگر مزیت‌های منحصربه‌فردی بوده که موجب محبوبیت ارز دیجیتال پالیگان شده است. در حقیقت این شبکه برای تأیید بلاک‌ها از همان روش اثبات سهام اتریوم استفاده می‌کند. از طرفی دیگر خود اپراتورهای این شبکه نیز در بستر اتریوم به‌عنوان سهام گذار (استیکر) شناخته می‌شوند. این موضوع باعث شده تا امنیت بالای اتریوم هم در داخل شبکه پالیگان دیده شود.

4- داشتن سایدچین عمومی: ساید چین‌های موجود در شبکه پالیگان عمومی هستند. بدین‌جهت استفاده از آنها نیاز به کسب اجازه ندارد. خود سایدچین‌ها نیز می‌توانند به‌صورت هم‌زمان از چندین پروتکل پشتیبانی نمایند. این در حالی است که اغلب برنامه‌های غیرمتمرکز دارای سایدچین یا زنجیره خصوصی هستند. این موضوع به نفوذ بیشتر شبکه پالیگان کمک می‌کند.

5- تجربه کاربری روان: UX موجود در شبکه پالیگان روان بوده و کار با آن بسیار ساده است. در این نوع خود باعث محبوبیت بیشتر نزد توسعه دهندگان شده است.

آینده ارز دیجیتال پالیگان پالیگان

همان گونه که عنوان کردیم، پالیگان باهدف رفع مشکلات موجود در شبکه اتریوم خلق شد. در حقیقت این بلاک‌چین تلاش نموده تا بتواند مشکلاتی همچون سرعت پایین، کارمزد بالا، عدم مقیاس‌پذیری و … را برطرف نماید.

افزون بر این موارد پالیگان می‌خواهد یک بستر ارتباطی برای بلاک‌چین‌های این شبکه باشد تا توسعه دهندگان بتوانند در ساده‌ترین وجه ممکن ویژگی‌ها و امکانات دلخواه را به شبکه خود اضافه نموده یا ارتباط با برنامه‌های DApps برایشان ساده‌تر شود.

اگرچه این اهداف بسیار جذاب به نظر می‌رسد اما باید عنوان کنیم که پالیگان تا به این لحظه نتوانسته به تمام آنها دست یابد. در حقیقت این ارز از زمان عرضه خود در سال 2017 تا فوریه 2021 نتوانسته بود بخش زیادی از اهدافش را پیش ببرد. همین مورد هم سبب شده بود تا قیمت کمی داشته باشد.

ارز دیجیتال پالیگان

 

اما در فوریه 2021 با آپدیت خود توانست بخشی از این برنامه‌ها عملیاتی کرده و رشد مناسبی را تجربه نماید. اما هنوز همراه درازی در پیش دارد. چنانچه این ارز بتواند به مابقی اهداف خود برسد، می‌تواند مجدداً رشدهای شارپی دیگری را تجربه نماید.

اما موضوع مهمی که در این زمینه وجود دارد، رقبای پالیگان است. در حقیقت پالیگان تنها ارزی نیست که باهدف مقیاس‌پذیری بلاک‌چین تولید شده است. دو پروژه Polkadot و Cosmos هم جزو مواردی بوده‌اند که دقیقاً چنین هدفی را دنبال می‌کنند. پیشرفت سریع در دو پروژه نامبرده سبب شده تا حدی پالیگان به حاشیه رانده شود.

از طرفی دیگر این ارز دیجیتال در بین تکنولوژی‌های خود، تاکنون صرفاً زنجیره پلاسما را به شیوه‌ای کامل پیاده کرده است. البته این زنجیره نیز دارای زمان خروج 7 روزه است که در مقایسه با سایر راهکارها اندکی طولانی می‌باشد. هرچند گروه پالیگان عنوان کرده که آن را کمتر می‌کند اما بدیهی است که این شرایط می‌تواند روند پیشرفت را کندتر کند.

لازم به ذکر است که پروژه‌های رقیب هم در حال حاضر به شیوه‌ای کامل تکنولوژی‌های خود را عرضه نکرده‌اند. به عبارتی این کندی در سایر رقبا هم دیده می‌شود. اما درهرحال نمی‌توان وجود رقبای مختلف را نادیده گرفت. با وجود این تفاصیل می‌توان گفت که میزان پیشرفت این پروژه و البته کارا بودن راهکارهای آن تنها چیزی است که می‌تواند آینده واضح‌تری را نمایش دهد.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
آشنایی با ارز دیجیتال پالیگان