آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین کش

در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامعی در مورد ارز دیجیتال بیت کوین کش ارائه شود

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست؟

اختلاف نظرها در یک شبکه مبتنی بر فناوری بلاک چین می‌تواند باعث بروز هارد فورک در شبکه آن ارز دیجیتال شود. داستان بیت کوین کش نیز اینگونه است. بلاکچین Bitcoin Cash توسط گروهی از توسعه‌دهندگان، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و ماینرهایی که از برنامه‌های توسعه بیت کوین راضی نبودند، در سال 2017 خلق شد. این بلاک چین که نماد رمز ارز آن BCH است، یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا بوده که تمرکز آن افزایش مقیاس‌پذیری و کاهش کارمزد تراکنش‌ها است. گاهی اوقات، این ارز دیجیتال تحت عنوان بیت کوین ای بی سی (ABC) که مخفف عبارت Adjustable Blocksize Cap است، نامیده می‌شود.

ارز دیجیتال بیت کوین کش
بیت کوین کش چگونه کار می‌کند؟

از آنجایی که بیت کوین کش از بیت کوین هارد فورک شده، شباهت‌های زیادی میان این دو وجود دارد. هر دو از الگوریتم اجماع اثبات کار (Proof of Work) استفاده می‌کنند و هر کسی می‌تواند تجهیزات محاسباتی خود را به شبکه متصل کند. همچنین تمامی آدرس‌های شبکه بیت کوین که پیش از هارد فورک دارای مقداری رمز ارز BTC بودند، به همان اندازه، ارز دیجیتال شبکه Bitcoin Cash یعنی رمز ارز BCH دریافت نمودند. فرمت آدرس‌های این دو شبکه یکی است، اما بلاک چین این دو از هم جدا هستند.

همچون بیت کوین، هدف زمانی ساخت هر بلاک در شبکه بیت کوین کش نیز تقریبا 10 دقیقه است و حداکثر موجودی رمز ارز BCH در این شبکه، 21 میلیون واحد خواهد بود. هر 210,000 بلاک (تقریبا هر 4 سال)، طی فرآیند هاوینگ، پاداش استخراج رمز ارز BCH نصف می‌شود. در زمان نگارش این مقاله، پاداش ماینینگ شبکه بیت کوین کش 6.25 واحد رمز ارز BCH است.

بر خلاف بیت کوین، بیت کوین کش با افزایش اندازه بلاک خود، توانایی پردازش تعداد تراکنش‌های بیشتری در هر بلاک دارد. در ابتدا، اندازه هر بلاک در این شبکه 8 مگابایت بود (اندازه بلاک بیت کوین 1 مگابایت است) و سپس در سال 2018، این مقدار به 32 مگابایت افزایش یافت.

در عمل، میانگین اندازه بلاک در شبکه بیت کوین کش از ابتدای خلق آن در سال 2017 تا به امروز، فقط چند بار بیشتر از 1 مگابایت شده و علت آن، عدم استقبال گسترده از این شبکه بلاک چینی بود، به طوری که هیچ وقت هیچ بلاکی پر نشده است.

هر دو شبکه بیت کوین و بیت کوین کش، از یک الگوریتم با نام DDA برای تنظیم سختی استخراج شبکه خود استفاده می‌کنند. با این حال، سختی شبکه Bitcoin هر 2016 بلاک مجددا تنظیم می‌شود. این در حالی است که در مورد بیت کوین کش، پس از هر بلاک یک بار الگوریتم تنظیم سختی استخراج اجرا می‌شود.

در گذشته، شبکه Bitcoin Cash از یک الگوریتم تنظیم سختی فوری به منظور کاهش سختی استخراج رمز ارز BCH و در نتیجه تشویق ماینرها به ماینینگ در این شبکه بلاک چینی استفاده می‌کرد. با این حال، بعدا این الگوریتم به دلیل بی‌ثباتی حذف شد. یکی از دلایلی که باعث شده اکنون شبکه بیت کوین کش هزاران بلاک از شبکه بیت کوین جلوتر باشد، استفاده از همین الگوریتم تنظیم سختی فوری در گذشته بوده است.

در سال 2019، بیت کوین کش فناوری امضاهای شنور (Schnorr Signatures) را جایگزین مدل سنتی امضاهای دیجیتال کرد. امضاهای شنور یک طرح ساده و امن است که مقیاس‌پذیری و حریم خصوصی تراکنش‌ها را نسبت به امضاهای فعلی بیت کوین تحت عنوان ECDSA افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های کلیدی بیت کوین کش و رمز ارز BCH

شباهت‌های زیاد و تفاوت‎های کلیدی بیت کوین کش و بیت کوین، ممکن است برخی از کاربران تازه‌وارد به حوزه ارزهای دیجیتال را سردرگم کند. در فهرست زیر، برخی از کلیدی‌ترین ویژگی‌های Bitcoin Cash ذکر شده است :

1- کدهای بیت کوین کش بسیار شبیه به بیت کوین بوده و به جز موارد اندکی، تقریبا یکسان است.
2- حداکثر عرضه رمز ارز BCH بیست و یک میلیون واحد است.
3- همچون بیت کوین، Bitcoin Cash نیز از اثبات کار به منظور اجماع و توزیع رمز ارزهای جدید استفاده می‌کند.
4- بر خلاف اندازه بلاک یک مگابایتی بیت کوین، در شبکه بیت کوین کش این رقم 32 مگابایت است.
5- جامعه بیت کوین کش اعتقاد دارند که این ارز دیجیتال انطباق بیشتری با آرمان‌ها و تفکرات اولیه ساتوشی ناکاموتو دارد.
6- سختی استخراج رمز ارز BCH پس از هر بلاک، مجددا تنظیم می‌شود.
6- در شبکه Bitcoin Cash از فناوری SegWit استفاده نشده است.
7- امضاهای شنور برای تراکنش‌های رمز ارز BCH از سال 2019 به‌کار گرفته شد.
8- در برنامه‌های آتی، قرار است امکان توسعه قرارداد هوشمند به شبکه بیت کوین کش افزوده شود.

ارز دیجیتال بیت کوین کش
برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین کش