آشنایی با ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر

در این مقاله سعی شده است اطلاعات جامعی در مورد ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر ارائه شود

تاریخچه ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر

در ماه اکتبر سال 2016، پروژه‌ی رمز ارز ICP به وسیله‌ی دومینیک ویلیامز کلید خورد و دنیای ارزهای دیجیتال با ارزی جدید آشنا شد. تعدادی مشارکت‌کنندگان و سرمایه‌گذاران برجسته و همچنین چند حامی بزرگ و سرشناس اتریوم مبلغ 121 میلیون دلار را در موسسه DFINITY تحت سرپرستی آقای ویلیامز سرمایه گذاری کردند. پس از گذشت 2 سال و در سال 2018 در حدود بیش از 50 هزار نفر رمز ارز ICP را در ایردراپ دریافت کردند. پس از راه اندازی شبکه آلفای اینترنت کامپیوتری غیرمتمرکز توسط شرکت دفینی در دسامبر همان سال رسماً رمز ارز ICP تبدیل به یکی از رمز ارزهای با ارزش در سطح جهان شد.

ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر
ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر چیست؟

ICP که در واقع مخفف عبارت Internet Computer است و در ترجمه فارسی با عنوان اینترنت کامپیوتر نیز شناخته می‌شود، شبکه‌ای غیرمتمرکز بر پایه و اساس بلاک چین است که به منظور ایجاد محیطی نامحدود و بی حد و حصر برای قراردادهایی هوشمند و یا سایر برنامه‌های غیرمتمرکز با کمک و اساس سرعت وب است. اینترنت کامپیوتر (ICP) توسط بنیاد رمزنگاری DFINITY راه‌اندازی شده است. این موسسه در سوئیس قرار دارد.

رمز ارز ICP یا همان اینترنت کامپیوتر، بر روی پروتکلی جدید و غیرمتمرکز ایجاد شده است. این پروتکل ترکیبی از توان محاسباتی گروهی تعداد فراوانی رایانه است که نهایتاً یک پلتفرم واحد ایجاد می‌کند. این پلتفرم واحد قادر به پشتیبانی از برنامه‌هایی کاربردی است که می‌تواند در هر مقیاسی و یا هر میزانی از پیچیدگی باشد. به کمک رایانه اینترنتی ICP قراردادهای هوشمند به واحدهایی با کدهای امنیتی موسوم به «قوطی» تفکیک می‌شوند. این واحدهای محاسباتی خود به‌عنوان برنامه‌های کاربردی جداگانه‌ای عمل می‌کنند. کاربران نهایی به کمک یک ورودی می‌توانند با این قوطی‌ها ارتباط برقرار نمایند. در نتیجه تجربه کاربری این افراد تا حد زیادی مشابه با اینترنت‌های امروزی خواهد بود.

برخلاف اینترنت‌های سنتی، ICP دارای زیرساخت متمرکزی نیست و به‌عوض تکیه بر زیرساخت‌های متمرکز خود به طور مستقیم میزبان داده‌ها و برنامه‌ها است. در لایه‌های پایینی آن، شبکه‌ای از مراکز پایه وجود دارد که قادر است گره‌هایی ایجاد کند که پروتکل‌های ICP را اجرا نمایند. خود این گره‌ها را می‌توان به زیر شبکه‌هایی دسته‌بندی کرد که میزبانی از قوطی‌ها را بر عهده‌ دارند و کاربران می‌توانند به آن‌ها متصل شده و با آن ارتباط برقرار کنند.

در مارس سال 2021، این پلتفرم شبکه اصلی خود را که به صورت نیمه عمومی است راه‌اندازی کرد. در حال حاضر بسیاری از مراکز داده و توسعه دهندگان مشغول استفاده از آن هستند.

چرا ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر منحصر به فرد است؟

مهم‌ترین هدفی که توکن ICP دنبال می‌کند، گسترش اینترنت عمومی است. به همین دلیل توکن ICP می‌تواند در صورت موفقیت و تحقق چشم‌اندازهای ترسیمی خود بستر و پایگاه محاسبه جهانی هم باشد. اینترنت با شبکه گسترده خود افراد بی‌شماری را از سرتاسر جهان به یکدیگر ارتباط داده و نقش حیاتی در ارتباطات جمعی ایفا می‌کند. با این وجود زیرساخت‌های اصلی اینترنت به صورت خصوصی بوده و خدمات و دستگاه‌ها از طریق این زیرساخت‌های خصوصی در بستر اینترنت عرضه می‌شود. ICP در تلاش است با استفاده از فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای مانند Chain Key و به کمک سایر فناوری‌هایی نظیر Internet Identity، Non-Interactive Distributed Key Generation (NI-DKG)، Consensus، Nervous System (NNS) از اینترنت تمرکززدایی کند. با توجه به نقش مهم اینترنت در عرصه ارتباطات، بدیهی است موفقیت توکن ICP تا چه اندازه می‌تواند موجب ارزش‌دهی به این رمزارز دیجیتال شود.

ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر
آینده ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر ICP چگونه است؟

دومینیک ویلیامز، بنیانگذار و دانشمند ارشد بنیاد Dfinity، اینترنت کامپیوتر را به عنوان سومین نوآوری بزرگ در بلاکچین پس از بیت کوین و اتریوم توصیف کرده است. طبق گفته بنیاد، پلتفرم قرارداد هوشمند آن با سرعت اینترنت اجرا می‌شود و می‌تواند تمام برنامه‌ها را از وب باز و بلاکچین اجرا کند.

این پروژه یک هدف منحصر به فرد دارد، و آن گسترش بی وقفه توانایی‌های بلاکچین عمومی و اکوسیستم غیرمتمرکز با استفاده از علوم کامپیوتر پیشرفته و رمزنگاری و ساخت بلاکچین انتخابی است که می‌توانیم تمام سیستم‌ها و خدمات خود را بر اساس آن دوباره تصور کنیم. به طور کلی می‌توان گفت با توجه به اهدافی که این پروژه دارد و در نقشه راه آن آمده است می‌توان گفت این ارز دیجیتال در آینده شاهد پیشرفت چشم‌گیری خواهد بود.

برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ترکیه و دبی چیکار کنیم؟
مقالات مربوط به ارزهای دیجیتال
آشنایی با ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر